ScratchMatch is een wedstrijd in drie ronden. De eerste ronde is de schoolcompetentie. De tweede ronde de regionale finale en de derde ronde de landelijke finale.
De eerste ronde houd je op je school. Je speelt elkaars project. Daarna geef je punten aan de projecten van de anderen. Het populairste project wint de schoolcompetetie. De winnaar van de schoolcompetitie geeft zich op voor de provinciale finale.
Tijdens de regionale finale spelen alle schoolwinnaars tegen elkaar. Nadat je elkaars project hebt gespeeld, stem je op de projecten die je het leukst vond. De winnaar van de regionale finale gaat door naar de landelijke finale.
Naast het spelen van elkaars projecten leg je aan de jury van de dag uit hoe je het spel hebt gemaakt. Samen duik je in de code en laat je zien dat jij een echte codekraker bent!
Tijdens de landelijke finale speel je de projecten van de andere regiowinnaars. Ook hier stem je op elkaars project. Zo worden nummer 1, 2 en 3 bekend gemaakt.
Daarnaast is er de juryprijs. De jury kijkt naar originaliteit, creativiteit en programmeerkwaliteiten.
Je kunt als team zowel de publieksprijs als de juryprijs winnen.