De afgelopen week zat ik samen met een paar collega’s in Marokko om de studiereis voor studenten voor te bereiden van april. De studiereis naar Marokko staat in het teken van kennismaking met de Marokkaanse cultuur, het onderwijs en het land in het algemeen. Deze week hebben we gebruikt om de samenwerkingsverbanden met twee lerarenopleidingen te verstevigen. Met de lerarenopleiding gaan we voor het eerst een samenwerkingsverband opzetten. In Alhoceima zijn we al wat verder en is er een convenant gesloten tussen onze opleiding en de lerarenopleiding van Alhoceima. Daar zijn we verder gegaan en hebben we gekeken hoe we hadden en voeten kunnen geven aan de concrete voorbereiding van de reis. Daarbij gaan we een digitaal platform gebruiken om die voorbereiding op te verwezenlijken. We hebben gekozen voor Surfgroepen. Ik heb hier nu ervaring mee opgedaan tijdens de Onderwijsdagen. Het is een complete omgeving die toegankelijk is.
De SURFgroep, Partners in International Teacher Education (PITE) bestaat nu uit twee hoofdsites: een startpagina en een pagina voor onze samenwerking in Marokko. We maken hier gebruik van een aantal onderdelen: de kalender om afspraken te plannen, shared documents om bestanden uit te wisselen, het forum, de weblog en de wiki. Deze laatste drie zijn bedoeld om de concrete samenwerking tussen studenten op gang te brengen. Hoe dit daadwerkelijk gaat lopen is spannend. Spannend omdat afspraken maken één is maar uitvoering hier aan geven twee. Dit zal ik even toelichten.
De leerkrachten van Alhoceima, waar we mee gaan samenwerken, zijn van goede wil. Ze zijn echter afhankelijk van de leiding van de school en het bestuur van het district waaronder de opleiding valt. Het is een hiërarchisch geheel waarin leerkrachten zo vervangen kunnen worden als het bestuurders niet bevalt. Het is dus zaak om de bestuurders ook tevreden te stellen.
De samenwerking is ook spannend omdat we graag een wederzijdse samenwerking op gang wilden brengen. Wij willen van hen leren maar vonden het ook belangrijk dat zij van ons iets zouden kunnen leren. Oftewel: wat zijn hun vragen en waar kunnen wij hen mee helpen. Het blijkt dat zij veel vragen hebben over de manier waarop wij het speciaal onderwijs hebben ingericht.
Als het goed is, zou het zo kunnen werken: de studenten en docenten melden zich aan. Zij stellen zich kort voor op hun eigen site. Daarna worden vragen in het forum gesteld aan elkaar en antwoorden hierop gegeven. Kennis die op deze manier gegeneerd wordt komt op de wiki te staan. Tijdens het gehele proces wordt de weblog bijgehouden om de vorderingen te bespreken.
Deze reis ben ik meegegaan om de leerkrachten te instrueren om met SURFgroepen te werken. Nu spreken de leerkrachten eigenlijk alleen maar Frans en is mijn Frans niet zo goed dat ik instructie in het Frans kon geven. Daarom tolkte een collega van mij simultaan de uitleg. Dat was erg grappig omdat deze collega helemaal niet thuis is in de ICT en ik daarmee in mijn uitleg ook rekening mee moest houden. Maar we zijn er helemaal uitgekomen en hebben de leerkracht (Hamid) geïnstrueerd.
Nu ben ik ook erg benieuwd hoe het gaat lopen omdat de technische voorzieningen niet zo goed zijn. De computers die er staan zijn we prima in orde. Maar de internetverbinding is erg traag en wat betreft beveiliging heb ik ook zo mijn twijfels.
Wordt vervolgd…
Comments
Leave a comment Trackback