Vandaag had ik een overleg met Ronald Keijzer en Rob van Tricht van het Freudenthalinstituut. We hebben gekeken naar de mogelijkheden van Google Earth en rekenen. Het was een interessant overleg waarin we ideeën over dit onderwerp met elkaar hebben uitgewisseld. Ronald heeft een tijdje geleden een artikel geschreven in de JSW over het gebruik van Google Earth bij rekenen. Bij toeval (via een student) kwam ik hier achter. Het artikel ging over de plaatsbepaling van de fotograaf. Om antwoord hier op te geven moesten leerlingen gegevens combineren van luchtfoto’s (de foto’s van Google Earth zelf dus) met foto’s die via de Panoramio-link te bekijken zijn. Leerlingen leren in deze situatie een probleem op te lossen door te redeneren. Dit is een vaardigheid die leerlingen ook nodig hebben in het dagelijks leven. Je staat voor een allerdaags probleem en je probeert hier een oplossing voor te vinden. En bij het oplossen maak je gebruik van wiskunde. Om leerlingen uit te dagen stel je open vragen waardoor ze ruimte krijgen om hun eigen oplossingen te formuleren. Een voorbeeld van zo’n opdracht is bijvoorbeeld dat een leerling de route voor de vierdaagse moet uitstippelen in Google Earth. En hierbij rekening houdt met zaken zoals: de afstand en het groen waardoor het een aantrekkelijke route wordt.
Zo zijn er meer voorbeelden te bedenken waarbij leerlingen allerdaagse problemen moeten oplossen. Ik ga me hier de komende tijd nog meer in verdiepen. We hebben afgesproken dat ik op de Nationale Rekendagen een workshop ga verzorgen over dit onderwerp. In de tussentijd hoop ik met studenten en collega’s hiermee aan de slag te kunnen gaan.