Bij het nakijken van het werk van studenten kwam ik weer een mooi voorbeeld tegen dat ik graag wil delen. Vierdejaars student van Hogeschool Domstad, Inge Hilhorst, heeft in het kader van de profielminor Uitgaan van Verschillen, gekeken naar het technisch lezen in haar groep 4. Een aantal kinderen zijn nog niet op niveau en andere kinderen lopen juist weer voor. De studenten leren dat ze de kinderen in een groepsoverzicht moeten plaatsen en naar aanleiding daarvan een groepsplan moeten maken. Zo worden de studenten voorbereid op het in de praktijk brengen van Passend Onderwijs.
Haar leervraag hierbij luidde:

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de kinderen die zwak zijn met technisch lezen een AVI hoger kunnen lezen dan zij op dit moment lezen?
Wat kan ik doen om sterke lezers uit te dagen op het gebied van technisch lezen?

Het groepje dat viel onder de sterke lezers heeft ze een werkstuk laten maken met behulp van de dierenbak dat onder het Montessorimateriaal valt. Het resultaat zie je hieronder.


Wat mij betreft een mooi voorbeeld hoe je leerlingen uit kunt dagen met behulp van ICT.