Het rapport “Elke docent competent, Resultaten van de inventarisatie ict-competenties voor docenten” is afgerond door Kennisnet. Het rapport geeft een compleet beeld van de ICT-competenties zoals die er zijn.
Het rapport “Elke docent competent, Resultaten van de inventarisatie ict-competenties voor docenten” is afgerond door Kennisnet. Het rapport geeft een compleet beeld van de ICT-competenties zoals die er zijn.
Compleet is een groot woord. Een overzicht van pregnante en betekenisvolle competentie – overzichten lijkt me een betere omschrijving. Ook met dit rapport weten we nog niet wat de nederlandse set aan competenties zou moeten zijn. Dat hangt enerzijds af van de selectie die we uit deze lijsten maken en anderzijds van wat de actoren in het onderwijs valide competenties vinden. Het TPACK model gaat ons mogelijk helpen de beschikbare beschreven competenties te schikken in een zo compleet mogelijk, maar nog steeds te abstract beeld. Het is aan het veld om dit schema zo ver te operationaliseren dat er betrouwbare toetsing op kan worden gezet. En dan maar hopen dat de wereld niet verandert in de tussentijd 🙂
Dag Joop,
Zo zou je het ook kunnen omschrijven. Wat de Nederlandse set uiteindelijk moet worden leid je hier nog niet direct van af. Ik heb wel een voorzet gedaan op basis van de Kennisbasis ICT zoals geformuleerd door ADEF. Die zie ik nadrukkelijk als een discussiestuk om weer een stap dichter bij een complete, actuele set te komen. Hoor ook graag daar je reactie op.
Kennisnet gaat snel een vervolgstap zetten om e.e.a. concreter te maken. Tot die tijd is de Kennisbasis ICT, die op dit moment de standaard is op de lerarenopleiding, prima en concreet genoeg m.i.
Dag Michel,
We kunnen in eerste instantie heel goed uit de voeten denk ik met de kennisbasis zoals die er ligt. Het zal in de loop van de tijd wel verder geactualiseerd moeten worden. Volgens mij is dat ook de bedoeling, zoals ik begreep.
Comments
Leave a comment Trackback