Eerstejaars studenten maken filmvoorstellingen “Klokhuis”
Hoe integreer je geschiedenis, taal, rekenen en kunstvakken in één lesaanbod op de basisschool? Studenten aan de PABO in Amersfoort demonstreren dit aan de hand van een zelfgemaakte “Klokhuis-special” op basis van het boek “een hele kunst” van Arend van Dam waarin hij op vertrouwde manier het begrip kunst toegankelijk maakt voor kinderen vanaf zes jaar. In het volgende filmpje kun je zien hoe studenten zich laten inspireren door schilder Jheronimus Bosch:
Voorleeswedstrijd
Bij PABO Amersfoort leren studenten goed voorlezen. Voorlezen heeft een positief effect op de ontwikkeling van de woordenschat, spelling, tekstbegrip en de leesattitude bij kinderen op jonge leeftijd. Op latere leeftijd groeien zij dan uit tot vaardige lezers.
Alle studenten kunnen deelnemen aan de workshop voorlezen op 5 februari aanstaande en meedingen naar de voorronde van de landelijke PABO voorleeswedstrijd georganiseerd in samenwerking met Stichting Lezen op 26 februari aanstaande.
Bezoek Kamp Amersfoort 6 februari 2014
Tijdens de week “herdenken en vieren” leren studenten van het verleden over de toekomst.
Zij worden bewust van grondrechten en opvoeden tot actief burgerschap over o.a. tolerantie, respect, vrijheid, democratie, mensenrechten, discriminatie. Betekenisvolle verbinding wordt gelegd tussen de 2e wereldoorlog en maatschappelijke thema’s die nu een rol spelen. De studenten willen alle kinderen op de basisschool hier iets over mee kunnen geven.
Door het bezoek aan dit kamp ben ik meer gaan nadenken over hoe het er toen aan toe ging en hoe de gevangenen hebben moeten lijden. Ik zal 4 en 5 mei nu denk ik anders ervaren nu ik dit heb gezien en heb gehoord. Dit is echt een meerwaarde voor de ontwikkeling voor jou als leerkracht in opleiding. Ik neem dit dan ook zeker mee in mijn beroepsrol inspirator, cultuur- en kennis (over)drager en medeopvoeder. Ik ben blij dat ik dit heb mogen meemaken.
Peter van Wilik, student PABO Amersfoort
Kloosterdagen
Vierdejaars studenten starten hun afstudeerperiode. Om inspiratie op te doen vertrekken zij van 5 – 7 februari 2014 naar een klooster, waar zij dan stil staan bij de eigen kracht en de professionele identiteit.
- Wie ben ik als leraar?
- Wie wil ik zijn als leraar?
- Op welke school kan ik de leraar zijn die ik wil zijn?
Deze aspirant-leerkrachten zijn straks als geen ander in staat om met leerlingen gesprekken te voeren over morele waarden, levensbeschouwing, diversiteit en burgerschap.
Open Dag
Wil jij je laten inspireren en die juf of meester worden die je nooit vergeet?
Wil je weten wat het beroep van leerkracht basisonderwijs inhoudt?
Kom naar de open dag op 8 maart 2014 van 10.00 – 15.00 uur
naar HU Amersfoort
Nieuwe Poort 21
3812 PA Amersfoort
Loop je een dagje mee?
- 19 maart 2014
- 23 april 2014
van 8.45 uur – 13.30 uur
Kijk mee in lessen onderwijskunde, pedagogiek, wereldoriёntatie, natuur, of geschiedenis van eerste- en tweedejaars studenten. Doe een workshop rekenen en taal waar je kunt oefenen en vragen stellen over de opleiding en het beroep van leraar basisonderwijs aan onze studenten en docenten.
Meld je aan via: Studiekeuze.hu.nl
Film over het beroep? Bezoek Mees Kees op kamp
Na je bezoek aan onze PABO kun je de film “Mees Kees op kamp” tegen gereduceerd tarief bezoeken als je de bon bij ons ophaalt en inlevert tussen 7 februari en 15 maart 2014
Waarom kiezen voor PABO Amersfoort? Volgens onze studenten:
- ben je bij ons geen nummer, de docenten en studenten kennen elkaar en je wordt goed begeleid
- kun je bij ons de landelijke toets taal en rekenen al middels een zomercursus halen
- zijn de lessen in een mooi nieuw gebouw op vijf minuten lopen van het centrum en het station
- kun je je uitstekend ontwikkelen en valt er wat te kiezen (excellentieprogramma, buitenlandse stage, Edukans, minoren)
- is er een actieve studentenraad die allerlei leuke activiteiten organiseert (waaronder ook gericht op onderwijs).
Tot ziens op onze lerarenopleiding basisonderwijs!
De docenten van PABO Instituut Theo Thijssen HU Amersfoort
Comments
Leave a comment Trackback