Op pabotool.wikispaces.com is inmiddels een tweede versie komen te staan van de ICT-competenties voor Pabo-studenten. Een tijdje geleden heb ik gekeken op welke manier de punten van de assessmenttool in de SBL-competenties terug te vinden zijn. Daarbij heb ik ook aangegeven nog verder te willen kijken naar andere ontwikkelingen. Een van die ontwikkelingen is te vinden rondom het lectoraat van de HAN, Leren met ICT, digitale didactiek. Marijke Kral is als lector hieraan verbonden.

In dit kader is ook de ICT-E bekwaamheidslijst opgesteld. In een artikel van Nelly Lemmens dat dit jaar is verschenen in de Vives wordt uitgelegd hoe met deze ICT-E bekwaamheidslijst wordt gewerkt.
Het artikel vind ik erg interessant. Het geeft inzicht in de manier waarop ICT in de opleiding ingezet kan worden. Er worden voor het opzetten van stageopdrachten 5 punten genoemd die van belang zijn:

  1. het leren van kinderen staat centraal.
  2. het leren van studenten staat centraal.
  3. past binnen de ICT-E-bekwaamhedenlijst.
  4. draagt bij aan de schoolontwikkeling.
  5. draagt bij aan het leren in een netwerk.

De punten 1, 2 en 3 spreken voor zich, vind ik, en onderschrijf ik zondermeer. Punt 4 vind ik minder noodzakelijk. Waarom zou het moeten bijdragen aan de schoolontwikkeling? Het kan naar mijn idee ook heel goed ingezet worden binnen een bestaande onderwijssetting waaraan in principe niets aan hoeft te veranderen.
Punt 5 suggereert dat er sprake zou moeten zijn van een sterke verbondenheid van de opleiding met de praktijk. Ik kan dit deels onderschrijven. Ik ben het helemaal eens met het feit dat ICT-opdrachten moeten aansluiten bij de praktijk. Maar ik denk dat het niet realistisch is om een setting te creëren voor alle studenten waarin opleider, student en basisschool zo intensief samenwerken.

Een tijdje geleden was ik aanwezig op de Interactum-studiedag waar de verschillende opleidingsvormen werden gepresenteerd van SCO-Lucas. Hierbij zijn vier relaties benoemd:

  • Stageschool
  • Opleidingsschool
  • Lerende basisschool
  • Academische basisschool

Ik vond dit een mooie indeling omdat dit laat zien wat de verschillende opleidingsmogelijkheden laat zien. Basisscholen en studenten zijn namelijk niet gelijk. Ook bij ICT zal dus gelden dat sommige studenten zich prettiger voelen op een stageschool en andere op een academische basisschool. Een student op een basisschool heeft daarom in het netwerk een heel andere plek dan de student op de academische basisschool.

Een ander sterk punt van het artikel vind ik de ICT-E Competenties. Ik vind dit vooral sterk in de concrete uitwerking. Ik vind het minder sterk op de indeling die gekozen is. Minder sterk omdat het niet aansluit bij de SBL-competenties waar studenten in de opleiding mee te maken krijgen. In plaats daarvan is gekozen voor de indeling: Lesgeven, Begeleiden, Ontwerpen, Schoolorganisatie. Als ik kijk naar de uitgewerkte punten in dit schema dan zie ik grote overeenkomsten met de lijst zoals wij die op pabotool.wikispaces.com hebben opgesteld. Hoewel deze twee onafhankelijk van elkaar tot stand zijn gekomen is het goed om te zien dat hier een grote mate van overlap in te vinden is.