De donderdag stond in het teken van Uppsala. Hier bezochten we het Information and Technology Centre. Uppsala is een stad met zo’n 190.000 inwoners en 110 nationaliteiten. Een internationale stad kun je dus wel zeggen. Verder is het wel bijzonder dat in deze stad zo’n 300 koren actief zijn.
We kwamen naar Uppsala om te horen over het project waarbij studenten Civil Engineering leerlingen helpen via MSN met rekenproblemen. Het project heeft als expliciet uitgangspunt dat het de hulp van ouders moet vervangen. Dus vragen waar een ouder niet uitkomt kunnen beantwoord worden door de studenten. Voordelen van deze manier van werken zijn:

  • Goedkoop
  • Overal bereikbaar
  • Niet alleen rekenkundige problemen worden behandeld. Coaches zijn ook rolemodel voor leerlingen.
  • Civil Engineers die ook leerkracht willen worden.
  • Samenwerking met Microsoft. Twee werelden die samen komen (een groot bedrijf met een kleine gemeenschap/gemeente).

Nadelen van deze manier van werken:

  • Er zijn geen afspraken wanneer ze aan het werk gaan
  • Sommigen zijn maar paar maanden online
  • Ook leerlingen gaan niet allemaal online (sommige coaches krijgen geen vragen).

Soortgelijk projecten worden nu in zo’n 10 steden door Zweden uitgevoerd. We zagen ook al zoiets in Stockholm. Bij het project in Uppsala hoort ook een website.

Het idee is eenvoudig en volgens mij ook goed in Nederland in te voeren. Misschien zou het onderdeel kunnen worden van het rekenweb?

‘s Middags zijn we naar een basisschool gegaan waar we keken hoe er gewerkt werd met digitale schoolborden. Het gebruik daarvan staat in Zweden nog in de kinderschoenen. Bijna geen een school heeft een digitaal schoolbord nog. Ik denk dat we daarin in Nederlandd voorop lopen.