De afgelopen twee weken is de voorbereiding van het nieuwe jaar al weer vollop in gang. Veel vergaderen en afstemmen hoe we het dit jaar gaan aanpakken. Ik vind het altijd weer spannend zo’n nieuw jaar.
Het eerste thema waarin ICT een plek heeft is het tweedejaars thema Signaleren en analyseren van verschillen. Het gaat er hierbij om dat studenten weet hebben wat verschillen zijn tussen de leerlingen in hun klas en hoe ze daar op in kunnen spelen. Bij ICT hebben we drie invalshoeken binnen dit thema: 1) leerlingen die extra zorg nodig hebben 2)leerlingen die extra uitdaging nodig hebben en we kijken naar 3)de leerling van deze tijd.
In de eerste bijeenkomst staat de leerling centraal die moeite heeft met het leren. We laten daarom zien wat de mogelijkheden zijn van educatieve software. We zoomen daarbij specifiek in op het onderwerp dyslexie en ICT. En in het kader van de ontwikkelingen rondom Passend Onderwijs besteden we ook nog aandacht aan de mogelijkheden van Assistive Technology. Ik vind het belangrijk dat studenten van de mogelijkheden op de hoogte zijn.
Voor deze les heb ik een presentatie gemaakt die dient als een soort hand-out. Het is niet de meest sprankelende presentatie die ik heb gemaakt qua beelden maar inhoudelijk geeft het de studenten richtlijnen wat de belangrijkste punten zijn.
Het lijkt me voor deze studenten (en ook voor ouderejaars) trouwens erg interessant ook om naar de Dyslexie en ICT conferentie te gaan op maandag 12 oktober. Maar 195 euro is voor studenten net even teveel. Dus als iemand mijn studenten wil sponsoren om hier toch naar toe te gaan hoor ik het graag.
Comments
Leave a comment Trackback