Dat is de titel van het Persbericht dat ik deze week binnen kreeg en dat ik graag onder de aandacht breng.

Win een prijs met een muziekvideo
Een muziekvideo maken met je klas en ook nog prijzen winnen! Dat lijkt misschien te mooi om waar te zijn, maar vanaf deze week kan het. Op de IPON, de jaarlijkse beurs op het gebied van onderwijs en ICT, wordt SchoolDub gelanceerd. Een lipdubwedstrijd voor het basisonderwijs in Nederland. In een lipdub spelen leerlingen een videoclip na, waarbij de originele muziek gebruikt wordt. De klas die de mooiste lipdub maakt, wint mooie prijzen! Daarnaast kunnen ook leraren bijgeschoold worden in het werken met moderne media.

Gratis begeleidende lessen
Bij de wedstrijd zijn 5 gratis begeleidende lessen ontwikkeld voor basisschoolleerlingen, om nog mediawijzer te worden. Leerkrachten kunnen ook geschoold worden in het omgaan met nieuwe media. Onderwijsspecialisten ‘OinO’ en ‘Digital Learning’ hebben daarvoor workshops ontwikkeld. Naast het wegwijs raken in social media als Twitter, Hyves en Facebook, leren docenten lesgeven met moderne middelen. Mogelijkheden die wel door veel kinderen, maar nog niet breed door het basisonderwijs worden opgepakt. Met de serie workshops worden leerkrachten in staat gesteld, deze generatiekloof in kennis te overbruggen.

Achtergrondinformatie
Kinderen in de basisschoolleeftijd besteden per dag gemiddeld 2 tot 3 uur vrije tijd aan media zoals televisie, internet en games. Leerkrachten moeten handvatten krijgen om leerlingen hierin te begeleiden en om zelf te profiteren van de vele mogelijkheden van de nieuwe media. Ze kunnen er tijdens hun lessen gebruik van maken om het onderwijs boeiend en eigentijds te maken. Maar er zijn meer mogelijkheden: de school kan bijvoorbeeld ouders snel en efficiënt informeren met behulp van de nieuwe media. Meer informatie over de workshops voor leraren is te via onze website www.schooldub.nl

Ontstaan van het idee
De combinatie van de workshops voor leerkrachten en de lipdubwedstrijd voor leerlingen, is bedacht door een groep onderwijsspecialisten, waaronder Ronald de Moor en Tanja van den Berg. Via Twitter kregen zij contact met elkaar. Besloten werd een traject te ontwikkelen, om leerlingen en leerkrachten zich bewuster te laten worden van de invloed van media. Het project is ‘SchoolDub’ gedoopt. De lessen in mediawijsheid worden afgesloten met het maken van een zogenoemde lipdub. Deelnemende scholen of groepen kunnen hun clip uploaden op de website www.schooldub.nl, die ontwikkeld is door Harm Hofstede, www.harmhofstede.nl .
In de eerste week van juni kiest een vakjury de winnende groep, die voor de leerlingen een Click Digital Video Camera en voor de leerkrachten een workshop mediawijsheid tegemoet kan zien uitgevoerd door OinO-Advies. Voor die groep begint de zomervakantie dan extra feestelijk.

Een voorbeeld van een geslaagde lipdub wordt getoond tijdens het ICT Platform Onderwijs Nederland: IPON 2011 op 13 en 14 april in de Jaarbeurs te Utrecht. De Lipdubwedstrijd loopt tot 1 juni en is te vinden op www.schooldub.nl Daar krijgt u na inschrijving het volledige pakket mediawijsheid voor de groepen 5 tot en met 8 gratis.