In Gamemaker is het mogelijk om objecten te laten verdwijnen zodat er een verborgen doorgang te voorschijn komt. Dit gegeven zette mij aan het denken wat je hier mee zou kunnen doen als het gaat om ruimtelijk inzicht/ meetkunde. Ik bedacht het volgende: Je maakt een raster (het doolhof), in dit raster zet je een route uit. Deze route beschrijf je met aanwijzingen in de trant van 6 naar boven, 1 naar links, 6 naar onderen of 6 stappen noord, 1 oost, 6 zuid enzovoort.
Daarna bouw je het raster in Gamekit, maakt de doorgangen volgens de uitgeschreven route en zorgt er tevens voor dat alle andere muren strafpunten opleveren.

Als je dat onder elkaar zet krijg je zoiets als hieronder staat:

Het raster

6×6 6×6 gerarddummer

De route

In Gamekit opgezet

Uitdaging voor de leerlingen:

Wat is de langste route die je kunt bedenken?
Hoe ziet de kortste route er uit?

Hier wil ik me nog eens verder in verdiepen omdat ik een rasterspel zelf een beetje saai vind. Ga eens kijken of ik naar aanleiding van de bronnen die ik op deze webquest vond nog tot interessantere doolhoven kan komen.