Gerard Dummer

Alles over Onderwijs en ICT.


Was vroeger de slogan “verzorgd van de wieg tot het graf” voorbehouden aan de overheid. Nu lukt dit ook op digitaal gebied. Voor elke mijlpaal (geboorte, huwelijk en sterven) in het leven is wel iets te vinden op Internet.
Voor de pasgeboren baby kun je bijvoorbeeld hier terecht:

(om maar een paar te noemen)
En voor later het online groeiboekje: consultatiebureau

Voor het huwelijk zijn ook verschillende aanbieders te vinden:

En voor de overledenen:

Ook voor de vakantie kun je terecht op internet: waar ben jij nu Voor hobby en werk heb ik niet direct iets speciaals kunnen vinden (behalve de miljoenen weblogs erover natuurlijk). Wel weer voor relaties: parship, onehello, en relatieplanet.

Waarom deze post? Vooral om Mirjam en Marco te feliciteren met hun huwelijk. En om Nynke en Paul te feliciteren met de geboorte van hun zoon Brecht.


Vandaag mijn eerste echte post gemaakt op de Edutrip2006 blog voor de Educause. Te vinden op: Edutrip2006. Ik heb toch gekozen voor Blogger voor deze blog. Met Willem Karssenberg heb ik afgesproken samen na te denken over de invulling van onze weblogs die bijgehouden worden in het kader van de verslaglegging van de Educause en de Conference on Information Technology. Als anderen ook goede tips hebben dan zijn die natuurlijk van harte welkom.


De laatste dagen was blogger niet echt goed bereikbaar. Meldde ik onlangs nog dat je met Blogger nu ook in het Nederlands kon bloggen, nu staat alles weer in het Engels. De help, staat trouwens in het Nederlands. Ook op het Bloggerforum worden aardig wat klachten geroepen. Zie hier en hier. Er wordt fel van leer getrokken moet ik zeggen. Aan de ene kant wel begrijpelijk natuurlijk aangezien iedereen graag wil dat zijn blog zo mooi mogelijk moet worden weergegeven. Ik moet ook direct denken aan de onrust onder webloggers van web-log.nl toen werd overgegaan op Typepad en er betaalde varianten kwamen. In mijn zoektocht naar een blog voor onze Hogeschool ga ik steeds meer voor een eigen gehoste variant waarbij je naar mijn idee nog iets meer controle hebt. Ik weet nu al wel dat dit niet binnen de instelling zal gebeuren maar ik mag op zoek naar een hostingspartner. Welke blogsoftware het gaat worden? Ik denk aan Movable Type. Maar ook hier wil ik nog eens met experimenteren.


Het viel me in eens op: Blogger.com is in het Nederlands. Voor het basisonderwijs wordt het daarmee nog aantrekkelijker om met blogger te gaan werken.

Hoera, vandaag jarig en een mooi cadeautje gekregen van Surf. Ik mag mee als blogger naar de Educause. Binnenkort lezen jullie hier wel meer over de voorbereiden. Voor nu ben ik even erg blij.

Hoe maak je iemand duidelijk wat RSS is? Je kunt het demonstreren: via bloglines. Je kunt het vertellen: screencast.

Of je kunt zorgen dat je aansluit bij de belevingswereld van iemand. Tegen iemand uit de bibliotheekwereld zeg je dat het eigenlijk gewoon een soort attenderingslijst is (bijvoorbeeld: http://taalunieversum.org/onderwijs/tijdschriften/) Met dank aan Hilda . Zijn er nog meer van dit soort vergelijkingen te maken? Ik hoor het graag.


Steve Lee schrijft in Coming of age over effectief e-learning door samenwerking. In zijn artikel gaat hij eerst in op het de ontwikkelingen op het gebied van sociaal constructivisme. Daarna geeft hij aan op welke mannier de ontwikkelingen binnen web 2.0 hierbij aan kunnen sluiten. Interessant vind ik de opsomming (van tools) en onderverdeling (in samenwerkingsvormen) die hij geeft over tools om online samen te werken:

Samenwerking: Een op een

  • e-mail en sms
  • msn
  • voip (voice over IP): bijvoorbeeld skype
  • games software (ik begrijp niet wat hij hiermee bedoelt)

Samenwerking: een naar veel

  • statische content websites
  • dynamische content websites (met databases)
  • RSSblogs
  • Podcast
  • Folksonomies (of social tagging)
  • e-portfolio

Samenwerking: van veel naar veel

  • Content Management Systemen
  • News servers
  • Forumdiscussies
  • Chat
  • Games
  • Wiki’s
  • Version Controlled systems

Deze laatste kende ik nog niet. Hij geeft hierbij de volgende uitleg:

“These keep track of all the changes to a set of files, allowing several authors to
work together on a project. Typically employed in open source software
development, but can also provide audit trials for document management
systems and wikis.”

De verschillende samenwerkingstools kunnen in een ELO (Virtual Learning Environment) samen kunnen komen. Hij noemt Moodle en ELGG hierbij als voorbeeld.

Creatief schrijven
In zijn artikel verwijst Steve Lee ook naar de lessen die Tim Ryland geeft en waarbij hij gebruik maakt van de game Myst om zijn schrijflessen te ondersteunen. Leerlingen gebruiken de game ter inspiratie om aan hun beschrijvingen te werken. Bekijk de video. Vooral jongens spreekt dit aan.


Van mijn collega Arno Coenders kreeg ik deze mooie link doorgestuurd Coming of age van Terry Freedman . In het boek dat hij heeft samengesteld gaat hij in op de ontwikkelingen van web 2.0: samenwerking, bloggen, foto’s delen, de blogosfeer, gebruik van blogs in het onderwijs, podcasts, videobloggen, wiki’s, social bookmarking en het gebruik van forum en instant messaging.

Het boek is gratis te downloaden. Wel met het verzoek het zoveel mogelijk te verspreiden en eens een kijkje te nemen op de verschillende websites en weblogs van de diverse auteurs:
Miles Berry http://elgg.net/mberry/weblog.
John Bidder. http://www.BoltonTLC.org.uk.
Mechelle de Craene http://elgg.net/mechelledc/weblog/
John Evans http://nlcommunities.com/communities/joevans.
Peter Ford http://www.fordlog.com.
Terry Freedman (Ed) http://www.ictineducation.org.
Josie Fraser http://fraser.typepad.com/about.html.
Steve Lee www.fullmeasure.co.uk.
Ewan McIntosh http://edu.blogs.com.
Alan November www.novemberlearning.com/blc.
Chris Smith http://www.shambles.net/.
Dai Thomas http://www.daithomas.org.uk.
David Warlick http://davidwarlick.com/2cents/.
Shawn Wheeler http://staffweb.peoriaud.k12.az.us/Shawn_Wheeler/podcast.

In een volgende blog, meer over de verschillende artikelen.


Op zijn weblog heeft Wilfred Rubens een mooie online presentatie gezet over e-learning (2.0). Hij heeft hierbij gebruik gemaakt van Wink. Een tool om screencasts te maken.

Welke weblogsoftware wordt door Universiteiten en Hogescholen gebruikt? Ik ben maar eens op internet aan het zoeken geslagen. Ik ben veel blogs tegengekomen maar kon geen echte lijn ontdekken in wat er allemaal wordt aangeschaft. Ik heb me in eerste instantie gericht op de universiteiten omdat ik van hogescholen bijna niets kon vinden. Wie me uit de droom kan helpen, graag.

In Groningen zorgt de Digitale Bibliotheekvoorzieningen ervoor dat er met weblogs begonnen kan worden. Zij maken gebruik van Drupal ().

Maar de Universiteitsbibliotheek maakt weer gebruik van Movable Type .

In Twente heb ik geen centrale dienst gevonden die zorgt voor weblogs. Je vindt er wel weblogs. Bijvoorbeeld deze http://kortefrans.student.utwente.nl/weblog/ waarbij gebruik wordt gemaakt van Serendipity .

En deze van een studentenvereniging (http://www.dimensie.utwente.nl/blog/) die gebruik maken van WordPress .

Op de universiteit van Amsterdam maakt het informatiseringcentrum gebruik van Blogger. Verder op de universiteit ben ik nog niets tegengekomen.

Op de Vrije Universiteit in Amsterdam zijn ze nog niet begonnen met bloggen. Wel hebben ze een mooie wiki opgezet om de mogelijkheden hierin in het onderwijs te onderzoeken.

Studenten bloggen (natuurlijk) wel. Maar deze zijn vooral gericht op persoonlijke verhalen en ervaringen zoals die van Noor Naaijkens, Alice, Joris en Viora Ik noem ze allemaal maar even omdat ik hier ook even de variëteit van weblogsoftware wil laten zien.

In Delft wordt de weblogs wel onder de naam .tudelft.nl aan de man gebracht. Maar een systeem is hier zeker niet in te ontdekken. De studenten kiezen hun eigen weblogsoftware uit. Zo maakt Annemarie gebruik van blogger, op Hendriks weblog wordt nanoblogger gebruikt en Igor Nicolic maakt gebruik van sphpblog.

In Leiden wordt gebruikt gemaakt van Movable Type. Deze kan worden aangevraagd: http://weblog.leidenuniv.nl/startpagina/ door zowel studenten als medewerkers. Complimenten aan Leiden dus, heel mooi geregeld. De video over het waarom van het gebruik van weblogs zal al wel bekend zijn maar vermeld ik hier toch nog maar eens: .

In Maastricht ben ik niets tegengekomen. In Wageningen heb ik twee weblogs ontdekt: precisielandbouw en landschapsarchitectuur waarbij gebruik wordt gemaakt dus van de dienst van web-log.nl die onlangs is overgegaan op Typepad.

In Nijmegen zijn ze nog niet aan het bloggen maar geven ze de medewerkers wel de mogelijkheid te publiceren op het web.

In Rotterdam aan de Erasmusuniversiteit heb ik één bloggeval kunnen ontdekken maar ik vind dat je dit niet echt een blog mag noemen aangezien de minimale functionaliteiten (reageren bijvoorbeeld) niet aanwezig zijn.

In Utrecht op de universiteit wordt er volop geblogd. Een mooi overzicht wordt door het Ublad gegeven. Uit dit overzicht blijkt goed dat er niet is gekozen voor één systeem maar dat iedereen met zijn eigen weblog aan de slag is gegaan. De letterenfaculteit probeert dit wel op te zetten . Hier wordt gebruikt gemaakt van b2evolution. Het voorbeeld van hoe het kan heeft jammergenoeg erg veel last van spam.

Tenslotte voor deze keer. De universiteiten doen mee aan de wedstrijd Academische jaarprijs. In het kader hiervan hebben alle universiteitenteams een weblog aangemaakt. Bijvoorbeeld die van http://www.academischejaarprijs.nl/wageningen/.