Gerard Dummer

Alles over Onderwijs en ICT.

In een vorig bericht schreef ik over de digitale wereld die je verzorgt van het wieg tot het graf. Vandaag leek me een aardig idee om dit verder uit te breiden. Om zo het hele (digitale) leven in beeld te brengen. Ik wil daarbij in eerste instantie gebruik maken van een aantal perspectieven.

Ik ben daarbij door een aantal zaken geïnspireerd. In eerste instantie door het fenomeen social software. Of sociale software. Ten tweede door het begrip multiperspectiviteit zoals dat binnen het aardrijkskundeonderwijs gehanteerd wordt. Ten derde door Wilfried Rubens die vanuit verschillende perspectieven e-learning benadert http://www.te-learning.nl/trends/trends.htm. Dit sprak mij ook aan. Ten vierde vroeg ik me af of het mogelijk was een verdere onderverdeling te maken in de software die we gebruiken.

In eerste instantie dacht ik aan een verdere onderverdeling van social software. Maar dit laat ik maar even rusten. Ik heb een aantal (andere) categorieën benoemd vanuit de bovenstaande bronnen:

  • Sociale software
  • Politieke software
  • Economische software
  • Culturele software
  • Natuurlijke software

Ik probeer hieronder een korte definitie te geven van het soort software. Ook probeer ik een aantal voorbeelden te geven bij het soort software. Ik zie dit vooral als een eerste aanzet. Bij elk soort denk ik aan interactieve websites waar je als individuele bezoeker zelf actie kunt ondernemen. Het gaat dus niet om bedrijven die onderling met elkaar in contact komen.

Social software: Social software zorgt ervoor dat mensen met andere mensen in contact komen. Voorbeelden hiervan zijn weblogs en wiki’s. Over sociale software wil ik nu even niet zoveel zeggen. Dat gebeurt al zo veel. Op http://www.emilychang.com/ wordt al heel veel van dit soort software benoemd.

Politieke software: Politieke software zorgt ervoor dat mensen politieke keuzen kunnen maken. Voor mij het bekendste voorbeeld is de http://www.stemwijzer.nl/ waarbij je als kiezer geholpen wordt een politieke keuze te kunnen maken.

Economische software: Economische software zorgt ervoor dat mensen geldzaken online kunnen regelen. Voor het regelen van je bankzaken kun je tegenwoordig grotendeels online terecht. De rabobank, postbank en abn-amro, om maar een paar te noemen, geven allemaal de mogelijkheid tot Internetbankieren. Een ander voorbeeld van economische software is het online beleggen. https://www.alex.nl/

Culturele software: Culturele software is software waarmee mensen zich op een creatieve manier kunnen uiten op internet. Een snelle zoektocht op Internet via Google levert voor “culturele software” maar 31 hits op. De Waag houdt zich bezig met het ontwikkelen van culturele software. http://connect.waag.org/disc.html

Natuurlijke software Natuurlijke software: ???
Vanuit de multiperspectiviteit van de aardrijkskunde heb ik deze toegevoegd. Wat ik me hierbij moet voorstellen? In eerste instantie dacht ik aan bossen en weilanden. Voor de indeling kon ik hier echter weinig mee. Maar na een tijdje moest ik opeens denken aan “natuur” als een bedekte term voor seks.

Een wat flauw verhaal natuurlijk als iemand een natuurfilm wil kijken en uitkomt bij een erotisch getinte film. Maar eenmaal op dit pad dacht ik aan het feit dat een groot deel van het internet bestaat uit pornowebsites. (Hoe veel? Even gezocht op Internet en kwam daarbij terecht op de website van Forbes die een leuk overzicht met allerlei wetenswaardigheden hebben opgesteld waarbij ze op pagina 7 een percentage van 69% noemen; met een aardige slag om de arm). Naar aanleiding daarvan dus een voorlopige definitie van natuurlijke software:

Natuurlijke software is software waarmee mensen hun seksuele behoeften kunnen bevredigen.

Vraag
Ik ben benieuwd wat anderen van deze indeling vinden. Mist er in dit overzicht een invalshoek misschien? Ken je goede voorbeelden van de verschillende soorten software (voor social software ken ik natuurlijk heel veel goede weblogs en wiki’s; dus die liever niet noemen). Voldoen de genoemde definities?

In een volgend overzicht (dat ik voorlopig maar even 24/7 noem) wil ik in beeld brengen hoe gedurende de hele dag gebruik gemaakt kan worden van ICT (waarbij vooral de nadruk zal liggen op Internet).

Ben je zwanger dan zie je overal kinderwagens. Ben je op zoek naar een auto dan zie je overal vierwielers rijden. Werk je op een Pabo dan valt het je op hoeveel mensen bedenken wat er allemaal op een Pabo aan bod moet komen. Ik heb eens even gegoogled op het onderwerp “de Pabo besteedt te weinig aandacht aan”. Kreeg ik me toch een aardig lijstje met onderwerpen dat we aan ons curriculum kunnen toevoegen. Hieronder een opsomming.

Te weinig aandacht voor:

Ik vraag me dan af: waar besteden we dan teveel aandacht aan? Als u het weet mag u het zeggen. Dus voor iemand zegt: De Pabo besteedt te weinig aandacht aan ICT (die opmerking hoor ik ook nog wel eens) die neme het bovenstaande lijstje in gedachten.

Vandaag zag ik dat Google Earth een nieuwe Beta versie heeft gelanceerd: nummer 4. De nieuwe versie ziet er nog weer mooier uit. Vooral de navigatie is aangepast. Deze neemt een minder prominente plek in. Ook kun je de linkerbalk wegklappen zodat er nog meer ruimte komt voor de globe. Prachtig.

Wordt de navigatie niet gebruikt dan verdwijnt deze op de achtergrond

Met één klik verdwijnt de linkerbalk en heb je een schermvullend beeld van de wereld.

Aan de computer waarop Google Earth draait worden wel weer hogere eisen gesteld. Oudere computers redden dit zeker niet.


Was vroeger de slogan “verzorgd van de wieg tot het graf” voorbehouden aan de overheid. Nu lukt dit ook op digitaal gebied. Voor elke mijlpaal (geboorte, huwelijk en sterven) in het leven is wel iets te vinden op Internet.
Voor de pasgeboren baby kun je bijvoorbeeld hier terecht:

(om maar een paar te noemen)
En voor later het online groeiboekje: consultatiebureau

Voor het huwelijk zijn ook verschillende aanbieders te vinden:

En voor de overledenen:

Ook voor de vakantie kun je terecht op internet: waar ben jij nu Voor hobby en werk heb ik niet direct iets speciaals kunnen vinden (behalve de miljoenen weblogs erover natuurlijk). Wel weer voor relaties: parship, onehello, en relatieplanet.

Waarom deze post? Vooral om Mirjam en Marco te feliciteren met hun huwelijk. En om Nynke en Paul te feliciteren met de geboorte van hun zoon Brecht.


Vandaag mijn eerste echte post gemaakt op de Edutrip2006 blog voor de Educause. Te vinden op: Edutrip2006. Ik heb toch gekozen voor Blogger voor deze blog. Met Willem Karssenberg heb ik afgesproken samen na te denken over de invulling van onze weblogs die bijgehouden worden in het kader van de verslaglegging van de Educause en de Conference on Information Technology. Als anderen ook goede tips hebben dan zijn die natuurlijk van harte welkom.


De laatste dagen was blogger niet echt goed bereikbaar. Meldde ik onlangs nog dat je met Blogger nu ook in het Nederlands kon bloggen, nu staat alles weer in het Engels. De help, staat trouwens in het Nederlands. Ook op het Bloggerforum worden aardig wat klachten geroepen. Zie hier en hier. Er wordt fel van leer getrokken moet ik zeggen. Aan de ene kant wel begrijpelijk natuurlijk aangezien iedereen graag wil dat zijn blog zo mooi mogelijk moet worden weergegeven. Ik moet ook direct denken aan de onrust onder webloggers van web-log.nl toen werd overgegaan op Typepad en er betaalde varianten kwamen. In mijn zoektocht naar een blog voor onze Hogeschool ga ik steeds meer voor een eigen gehoste variant waarbij je naar mijn idee nog iets meer controle hebt. Ik weet nu al wel dat dit niet binnen de instelling zal gebeuren maar ik mag op zoek naar een hostingspartner. Welke blogsoftware het gaat worden? Ik denk aan Movable Type. Maar ook hier wil ik nog eens met experimenteren.


Het viel me in eens op: Blogger.com is in het Nederlands. Voor het basisonderwijs wordt het daarmee nog aantrekkelijker om met blogger te gaan werken.

Hoera, vandaag jarig en een mooi cadeautje gekregen van Surf. Ik mag mee als blogger naar de Educause. Binnenkort lezen jullie hier wel meer over de voorbereiden. Voor nu ben ik even erg blij.

Hoe maak je iemand duidelijk wat RSS is? Je kunt het demonstreren: via bloglines. Je kunt het vertellen: screencast.

Of je kunt zorgen dat je aansluit bij de belevingswereld van iemand. Tegen iemand uit de bibliotheekwereld zeg je dat het eigenlijk gewoon een soort attenderingslijst is (bijvoorbeeld: http://taalunieversum.org/onderwijs/tijdschriften/) Met dank aan Hilda . Zijn er nog meer van dit soort vergelijkingen te maken? Ik hoor het graag.


Steve Lee schrijft in Coming of age over effectief e-learning door samenwerking. In zijn artikel gaat hij eerst in op het de ontwikkelingen op het gebied van sociaal constructivisme. Daarna geeft hij aan op welke mannier de ontwikkelingen binnen web 2.0 hierbij aan kunnen sluiten. Interessant vind ik de opsomming (van tools) en onderverdeling (in samenwerkingsvormen) die hij geeft over tools om online samen te werken:

Samenwerking: Een op een

  • e-mail en sms
  • msn
  • voip (voice over IP): bijvoorbeeld skype
  • games software (ik begrijp niet wat hij hiermee bedoelt)

Samenwerking: een naar veel

  • statische content websites
  • dynamische content websites (met databases)
  • RSSblogs
  • Podcast
  • Folksonomies (of social tagging)
  • e-portfolio

Samenwerking: van veel naar veel

  • Content Management Systemen
  • News servers
  • Forumdiscussies
  • Chat
  • Games
  • Wiki’s
  • Version Controlled systems

Deze laatste kende ik nog niet. Hij geeft hierbij de volgende uitleg:

“These keep track of all the changes to a set of files, allowing several authors to
work together on a project. Typically employed in open source software
development, but can also provide audit trials for document management
systems and wikis.”

De verschillende samenwerkingstools kunnen in een ELO (Virtual Learning Environment) samen kunnen komen. Hij noemt Moodle en ELGG hierbij als voorbeeld.

Creatief schrijven
In zijn artikel verwijst Steve Lee ook naar de lessen die Tim Ryland geeft en waarbij hij gebruik maakt van de game Myst om zijn schrijflessen te ondersteunen. Leerlingen gebruiken de game ter inspiratie om aan hun beschrijvingen te werken. Bekijk de video. Vooral jongens spreekt dit aan.