Gerard Dummer

Alles over Onderwijs en ICT.


Voor WikiKids heb ik een uitleg gemaakt aan de hand van een screencast. In de uitleg vertel ik wat je op WikiKids kunt doen (Zoeken en meehelpen) en vertel ik meer over WikiKids zelf. De volgende filmpjes kun je er vinden: WikiKids verkennen, Verkennen hoofdpagina, Aanmelden, Gebruikerspagina en Nieuwe pagina maken.

Verder heb ik twee webquests gemaakt. Een om WikiKids te leren kennen. en een voor de rol van factchecker. Een factchecker is iemand die controleert of alle informatie die op WikiKids staat ook klopt.

De uitleg is ook te vinden op de Onderwijsportal van WikiKids.

WikiKids bevindt zich officieel nog steeds in de pilotfase. Maar het wordt steeds completer. Wil je op de hoogte blijven dan kun je je bijvoorbeeld abonneren op ons e-zine.


Op dinsdag 4 juli hebben Janneke Marijs en Annette Koops, studenten van Hogeschool Domstad, samen met studenten van Hogeschool Edith Stein en de HAN, hun resultaten van het talentenproject gepresenteerd. Dit gebeurde op de iEARN wereldconferentie in Enschede. Iearn is een organisatie die ict, onderwijs en internationalisering wil integreren en stimuleren.

Tijdens het talentenproject hebben studenten een uitwisselingsproject via ict opgezet met buitenlandse scholen. Daarbij lag de nadruk op wat kinderen juist wel kunnen (talenten), in plaats van wat ze niet kunnen. Door samen te werken en uit te wisselen leren kinderen over elkaar en over andere landen en culturen. Het is een prachtig project waar ict op een goede manier geïntegreerd wordt in het onderwijs.

Link presentatie


Kim Heijnders, student van de Hogeschool Domstad, heeft haar meesterstuk geschreven over het onderwerp ICT en beginnende geletterdheid. De probleemstelling in haar meesterstuk is:

Hoe integreer je ICT in de kleuterklas, met als doel beginnende geletterdheid te stimuleren?

In haar meesterstuk gaat ze in op de allerdaagse kleuterklas, ICT in de basisschool, beginnende geletterdheid en op de praktijkuitvoering op haar basisschool.

Met de kinderen in haar klas heeft ze uiteindelijk drie activiteiten uitgevoerd:

  • De klassenkrant, zelf een kleuterkrant maken met de kinderen
  • Verhalen presenteren, een beeldverhaal met lego of ander materiaal
  • “Seizoenenboek”, beeldverhaal in PowerPoint

Bij alle activiteiten heeft ze gekeken op welke manier de tussendoelen voor beginnende geletterdheid aan bod kwamen. Daarnaast is gekeken op welke manieren kinderen zelfstandig kunnen werken en kunnen samenwerken bij de activiteiten.

Het meesterstuk kun je hier downloaden

De presentatie is hier te vinden

Roeline Slot, student van Hogeschool Domstad, heeft voor haar eindscriptie (een meesterstuk noemen we dat op de Hogeschool Domstad) voor het onderwerp Gaming gekozen. De titel van het meesterstuk luidt: Gamenderwijs, het toepassen van gaming op een Jenaplanschool.

De hoofdvraag in het meesterstuk was:

Hoe pas je gaming toe binnen een project rondom wereldoriëntatie op een Jenaplanschool?

In het meesterstuk laat ze de verschillende mogelijkheden zien en heeft ze een opzet gemaakt voor de uitvoering in de praktijk. Hierbij heeft ze drie varianten gemaakt:

  • het inzetten van game-elementen in het onderwijs. Dit is gekoppeld aan een verhalend ontwerp
  • Een game zelf inzetten in het onderwijs. Dit is ingebed in een project rondom hulpverlening
  • Zelf een spel maken. Een korte opzet voor het zelf maken van een spel.

Het meesterstuk kun je hier vinden.

De presentatie staat hier.

Vandaag was het weer zo mooi dat ik maar naar buiten ben gegaan om te fotograferen. Sinds een tijdje maak ik 360 graden panoramafoto’s. Ik gebruik hiervoor een digtale fotocamera (Kodak, EasyShare DX6490), statief (Velbon CX 660) en het programma The Panorama Factory V.

Je kunt hiermee relatief goedkoop panoramafoto’s maken. Ik loop ook wel tegen beperkingen op moet ik zeggen. Om op deze manier panoramafoto’s te maken neem ik zo’n 20 foto’s voor 1 panoramafoto. Je kunt je voorstellen dat op deze manier het erg lastig wordt om drukke plaatsen te fotograferen omdat mensen nu eenmaal niet stilstaan. Dat dit wel kan en ook gebeurt zie je op deze mooie site. Nu bijvoorbeeld in het teken van het WK. Als ik dit zie word ik helemaal jaloers. Een uitleg hoe je dat moet doen vind je hier.

Voor alle duidelijkheid. Vandaag heb ik de foto’s rondom Leusden gemaakt.

Een geweldige tool van Quickmaps moet ik zeggen. Gebasseerd op Google Maps. Met mooie mogelijkheden voor het aardrijkskundeonderwijs. Margreet van den Berg deed op haar weblog ook al eerder melding van dit soort toepassingen.

Binnenkort wil ik aan de slag met het maken van een opdracht voor aardrijkskunde over digitale kaartvaardigheden (in combinatie met routeplanners) voor de basisschool. Deze zou ik hier goed bij kunnen gebruiken. De link had ik trouwens gevonden via de weblog van Emily Chang. Zij brengt geweldig veel web 2.0 toepasingen in beeld. In het kader van Geotracking and Mapping heeft ze ook al aardig wat opties verzameld. Die moet ik binnenkort ook nog maar eens bekijken.


De laatste dagen druk bezig geweest met het verder inrichten van de Edutrip Wiki. De Wiki was al opgezet door Peter Hermus en Maarten van de Ven van de Erasmus universiteit. Ik heb het nog verder ingericht. Daarbij wilde ik een aantal zaken in ieder geval voor elkaar krijgen:

  • makkelijk een nieuwe pagina kunnen aanmaken met een invoerveld.
  • een heldere navigatie naar de verschillende thema’s die voor de Edutrip zijn vastgesteld.
  • Werken met iconen om te navigeren.

De wens was makkelijk, de uitwerking had iets meer voeten in de aarde.

Nieuwe pagina aanmaken
Het aanmaken van een nieuwe pagina op een wiki is simpel. Als je een bestaande tekst Edit, zet je in de een woord waar je een nieuwe pagina van wilt maken haken (op deze manier [[naam van de nieuwe pagina]]) Als je de tekst hebt opgeslagen, klik je op de link naar de (nog niet bestaande) pagina en kun je deze vullen. Maar ik wilde niet afhankelijk zijn van teksten waar je een verwijzing in op gaat nemen naar andere pagina’s. Een andere makkelijke manier is om de pagina die je wilt typen achter het adres van de wiki te typen. Dus http://www.wiki.risbo.org/wiki/Nieuwe_pagina. Maar op een of andere manier werkt dit niet bij deze wiki en bovendien lijkt het voor de gebruiker die nog niet zo vaak met een wiki heeft gewerkt niet echt logisch.
Daarom heb ik gekozen voor een invoerveld. Je typt de naam van de pagina in het invoerveld in en hebt een nieuwe pagina. De code van de inputbox is simpel. Het werkt echter alleen als er op de server een php.bestandje in de extensions-folder wordt gezet en een extra regel aan de Localsettings.php wordt toegevoegd:

require_once(“extensions/inputbox.php”);

Gelukkig is de handleiding op Wikipedia zo uitgebreid dat deze informatie zo boven tafel is.

Om het de deelnemers nog makkelijk te maken is aan de inputbox een sjabloon van de thema’s gehangen zodat het artikel direct in de juiste categorie komt te staan.

Heldere navigatie
Naast de menubalk aan de zijkant heb ik op het hoofdpagina nog een tabel gezet zodat de verschillende thema’s makkelijk zijn te bekijken. Een Wikitabel is simpel te maken. De belangrijkste tekens hiervoor zijn:

{ om een tabel te starten
voor een cel
– voor een nieuwe regel
} om de tabel af te sluiten.

iconen om te navigeren
Moeilijker is het om met afbeeldingen te laten navigeren. Standaard zit er op de afbeeldingen die je op MediaWiki zet een link naar de pagina van de afbeelding zelf. En ik wilde met de afbeelding naar de verschillende categorieën navigeren. Ik moest dus de link naar de afbeeldingspagina opzeilen. Ook hiervoor bestond op Wikipedia gelukkig al een oplossing. Namelijk de Navigational image. Ik heb gebruik gemaakt van de clickpic ontwikkeld door Charles C.

Verder
Met wiki’s ben ik echt goed bezig sinds ik betrokken ben bij WikiKids. En daar worden de meeste technische zaken opgelost door Harm Hofstede. Dus als mensen nog verdere tips hebben over de invulling en inrichting houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

In een vorig bericht schreef ik over de digitale wereld die je verzorgt van het wieg tot het graf. Vandaag leek me een aardig idee om dit verder uit te breiden. Om zo het hele (digitale) leven in beeld te brengen. Ik wil daarbij in eerste instantie gebruik maken van een aantal perspectieven.

Ik ben daarbij door een aantal zaken geïnspireerd. In eerste instantie door het fenomeen social software. Of sociale software. Ten tweede door het begrip multiperspectiviteit zoals dat binnen het aardrijkskundeonderwijs gehanteerd wordt. Ten derde door Wilfried Rubens die vanuit verschillende perspectieven e-learning benadert http://www.te-learning.nl/trends/trends.htm. Dit sprak mij ook aan. Ten vierde vroeg ik me af of het mogelijk was een verdere onderverdeling te maken in de software die we gebruiken.

In eerste instantie dacht ik aan een verdere onderverdeling van social software. Maar dit laat ik maar even rusten. Ik heb een aantal (andere) categorieën benoemd vanuit de bovenstaande bronnen:

  • Sociale software
  • Politieke software
  • Economische software
  • Culturele software
  • Natuurlijke software

Ik probeer hieronder een korte definitie te geven van het soort software. Ook probeer ik een aantal voorbeelden te geven bij het soort software. Ik zie dit vooral als een eerste aanzet. Bij elk soort denk ik aan interactieve websites waar je als individuele bezoeker zelf actie kunt ondernemen. Het gaat dus niet om bedrijven die onderling met elkaar in contact komen.

Social software: Social software zorgt ervoor dat mensen met andere mensen in contact komen. Voorbeelden hiervan zijn weblogs en wiki’s. Over sociale software wil ik nu even niet zoveel zeggen. Dat gebeurt al zo veel. Op http://www.emilychang.com/ wordt al heel veel van dit soort software benoemd.

Politieke software: Politieke software zorgt ervoor dat mensen politieke keuzen kunnen maken. Voor mij het bekendste voorbeeld is de http://www.stemwijzer.nl/ waarbij je als kiezer geholpen wordt een politieke keuze te kunnen maken.

Economische software: Economische software zorgt ervoor dat mensen geldzaken online kunnen regelen. Voor het regelen van je bankzaken kun je tegenwoordig grotendeels online terecht. De rabobank, postbank en abn-amro, om maar een paar te noemen, geven allemaal de mogelijkheid tot Internetbankieren. Een ander voorbeeld van economische software is het online beleggen. https://www.alex.nl/

Culturele software: Culturele software is software waarmee mensen zich op een creatieve manier kunnen uiten op internet. Een snelle zoektocht op Internet via Google levert voor “culturele software” maar 31 hits op. De Waag houdt zich bezig met het ontwikkelen van culturele software. http://connect.waag.org/disc.html

Natuurlijke software Natuurlijke software: ???
Vanuit de multiperspectiviteit van de aardrijkskunde heb ik deze toegevoegd. Wat ik me hierbij moet voorstellen? In eerste instantie dacht ik aan bossen en weilanden. Voor de indeling kon ik hier echter weinig mee. Maar na een tijdje moest ik opeens denken aan “natuur” als een bedekte term voor seks.

Een wat flauw verhaal natuurlijk als iemand een natuurfilm wil kijken en uitkomt bij een erotisch getinte film. Maar eenmaal op dit pad dacht ik aan het feit dat een groot deel van het internet bestaat uit pornowebsites. (Hoe veel? Even gezocht op Internet en kwam daarbij terecht op de website van Forbes die een leuk overzicht met allerlei wetenswaardigheden hebben opgesteld waarbij ze op pagina 7 een percentage van 69% noemen; met een aardige slag om de arm). Naar aanleiding daarvan dus een voorlopige definitie van natuurlijke software:

Natuurlijke software is software waarmee mensen hun seksuele behoeften kunnen bevredigen.

Vraag
Ik ben benieuwd wat anderen van deze indeling vinden. Mist er in dit overzicht een invalshoek misschien? Ken je goede voorbeelden van de verschillende soorten software (voor social software ken ik natuurlijk heel veel goede weblogs en wiki’s; dus die liever niet noemen). Voldoen de genoemde definities?

In een volgend overzicht (dat ik voorlopig maar even 24/7 noem) wil ik in beeld brengen hoe gedurende de hele dag gebruik gemaakt kan worden van ICT (waarbij vooral de nadruk zal liggen op Internet).

Ben je zwanger dan zie je overal kinderwagens. Ben je op zoek naar een auto dan zie je overal vierwielers rijden. Werk je op een Pabo dan valt het je op hoeveel mensen bedenken wat er allemaal op een Pabo aan bod moet komen. Ik heb eens even gegoogled op het onderwerp “de Pabo besteedt te weinig aandacht aan”. Kreeg ik me toch een aardig lijstje met onderwerpen dat we aan ons curriculum kunnen toevoegen. Hieronder een opsomming.

Te weinig aandacht voor:

Ik vraag me dan af: waar besteden we dan teveel aandacht aan? Als u het weet mag u het zeggen. Dus voor iemand zegt: De Pabo besteedt te weinig aandacht aan ICT (die opmerking hoor ik ook nog wel eens) die neme het bovenstaande lijstje in gedachten.

Vandaag zag ik dat Google Earth een nieuwe Beta versie heeft gelanceerd: nummer 4. De nieuwe versie ziet er nog weer mooier uit. Vooral de navigatie is aangepast. Deze neemt een minder prominente plek in. Ook kun je de linkerbalk wegklappen zodat er nog meer ruimte komt voor de globe. Prachtig.

Wordt de navigatie niet gebruikt dan verdwijnt deze op de achtergrond

Met één klik verdwijnt de linkerbalk en heb je een schermvullend beeld van de wereld.

Aan de computer waarop Google Earth draait worden wel weer hogere eisen gesteld. Oudere computers redden dit zeker niet.