Gerard Dummer

Alles over Onderwijs en ICT.

logo_presentatie

Afgelopen week heb ik op verzoek van Jan Jacobs een presentatie verzorgd aan het Nederlands Netwerk voor open en afstandsleren (NNOAL) over de mogelijkheden van Google Earth (GE). Deze bijeenkomst vond plaats in School voor de toekomst.

In de presentatie ben ik ingegaan op de mogelijkheden van GE, de toepassingen en programma’s waarmee GE kan samen werken. Voor de presentatie had ik voor de verandering nu eens geen PowerPointPresentatie gemaakt maar een presentatie in GE zelf. Nu was ik hier niet helemaal origineel in omdat op de Geo Developers day van Google dit idee ook al was toegepast. Ik weet niet of dit de beste manier van presenteren is maar vond het leuk om het op deze manier uit te proberen.

Het presentatiebestand bestaat uit twee delen die ik in twee mappen heb gezet. In de map Presentatie staan de “slides” van mijn verhaal. In de map extra bestanden staan de verschillende voorbeelden die ik heb gevonden en zelf heb gemaakt. Omdat ik de draad van mijn verhaal niet kwijt wilde raken (en dat was door alle bestanden goed mogelijk) heb ik voor mijzelf nog een webpagina aangemaakt met een overzicht van wat ik wilde laten zien. Dat overzicht bleek handig vond ik zelf.

In de presentatie heb ik laten zien welke mogelijkheden GE biedt. Onder andere: het zoeken van plaatsen, het uitstippelen van een route, het zoeken van bedrijven, het mailen van een placemark of JPEG, het bepalen van de schaal en het verkrijgen van een overzicht.

Daarnaast heb ik de mogelijkheden laten zien van GE in combinatie met foto’s (waaronder flickr.com met de geweldige geotagservice. Deze twee bestanden geven je daarbij alle mogelijkheden die je nodig hebt: Metaltoad en screencast, panoramafoto’s, video’s, en mashups van foto’s en video’s. Ook het werken met Sketchup en 3D-gebouwen kwam aan bod. Een fraai voorbeeld blijft daarvan de Rotterdamse landmarks.
Ook ben ik ingegaan op de mogelijkheden van het werken met extra lagen waarvan ik de Blue marble en Pirates of the Caribian > zelf erg leuk vind.

Voor het onderwijs biedt GE ook genoeg mogelijkheden. Hier heb ik een earthquest laten zien waarin leerlingen een opleiding krijgen tot geheim agent en tegelijkertijd alles leren over de lengtegraden en breedtegraden.

Ik had een uur de tijd en hierin moesten ook nog drie stellingen worden behandeld. Het bleek wel dat ik veel te veel materiaal had meegenomen omdat ik bijvoorbeeld niet ben ingegaan op de mogeljkheden van GPS (bijvoorbeeld hier te vinden, Edugis, gebruik van GE in de reclame (bijvoorbeeld British Airways, GE in combinatie met dienstverleners (bijvoorbeeld Earthbooker ) en andere toepassingen zoals Placeopedia en Celestia.

De stellingen luidden overigens:

  • Google earth kan in samenwerking met andere webapplicaties de gewone aardrijkskundemethoden zonder problemen vervangen.
  • Google Earth is een gevaar voor de nationale veiligheid
  • Google Earth maakt klassieke kaartvaardigheden achterhaald

Ben benieuwd hoe anderen hier over denken.

De bijeenkomst was trouwens prima verzorgd door de mensen van School voor de toekomst. Mijn presentatie stelde nogal wat eisen aan de techniek. Ik maakte gebruik van uiteenlopende videoformaten. Waar ik niet aan gedacht had was dat ik ook nog een streaming video wilde laten zien en dat hij eigenlijk nog een poort (7070) voor geopend had moeten worden. Deze werkte dan ook niet. Na afloop van de bijeenkomst was er nog een lunch die door de leerlingen van het Koning Willem I college werd verzorgd. Een prima afsluiting van de dag.

De presentatie hield ik overigens met mijn nieuwe muis de SpaceNavigator, waarover Willem Karssenberg ook een bericht maakte. Als je eenmaal met deze muis hebt gewerkt in GE wil je niet meer anders.

Vandaag de mail gekregen van de NOT over de verschillende sessies die je bij zou kunnen wonen. Een van de sessies gaat over Smartus. In het kort is dat een digitaal schoolplein. Smartus is een onderdeel van Lappset, een Fins bedrijf gespecialiseerd in speeltuinen. In Nederland worden ze vertegenwoordigd door YALP. Op deze website vind je ook een link naar een Jeugdjournaalfilmpje over het digitale schoolplein. Achter het schoolplein zit ook nog een echte filosofie waarvan de belangrijkste punten zijn: leren met je hele lichaam, kindgerichte interactie en samen, niet alleen.

Ik ben benieuwd of er nog meer van dit soort interactieve schoolpleinen zijn.

Vorige week zijn mijn collega’s naar Berlijn geweest naar de online Educa. Ik begreep dat het erg interessant was. Een van de zaken die een collega was tegengekomen was de website Videojug. Op deze website vind je inistructiefilmpjes over de meest uiteenlopende onderwerpen. Ik neem er hier een paar op.

Hoe je de perfecte vriend moet zijn

Hoe je een slot in een deur kunt zetten

Erg leuk. Ook de mogelijkheden die Videojug biedt vind ik aardig. Het kan gemakkelijk worden opgenomen op een website, je kunt het in verschillende formaten downloaden (heb ik zelf nog niet gedaan), je hebt de tekstversie van een filmpje, en je kunt natuurlijk commentaar geven. Verder zijn er tig-mogelijkheden opgenomen om het als favoriet te bewaren (onder andere delicious en furl.

Een heel andere insteek dus dan YouTube. Waar je ook veel niet-instructiefilmpjes vindt. Bij YouTube zijn ze overigens wel te vinden. Ik volg af en toe de Harvard-cursussen over computergebruik. Ook interessant.

Vorige week stond op de weblog van Mijn Kind online een leuke video over augmented reality. Een geweldige presentatie. Ik kende het onderwerp al wel maar had er nog niet eerder filmpjes van gezien. Toch maar eens gezocht op YouTube. En daar vind je een aardige verzameling toepassingen. Een hele aardige voor het onderwijs vond ik het boek waarin (nou ja, waarop) de uitleg van vulkanen aan bod komt. Bekijk het filmpje maar eens.

Augmented reality kent verschillende mogelijkheden. Eentje daarvan is als een toegankelijke handleiding. Zoals je hier ziet in het Ikea-filmpje.

Bij het stembureau waar ik vanmorgen mijn stem mocht uitbrengen, hingen deze verkiezingsposters. Erg leuk.

verkiezingsposter

Voor de zoekmachine Meestersipke.nl en de website om je favoriete websites te verzamelen, YURLS, heb ik screencasts gemaakt. In de screencasts leg ik uit hoe je het beste kunt zoeken met meestersipke.nl en hoe je een YURLS-pagina aanmaakt. De screencasts zijn bedoeld voor leerlingen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Maar ook leerkrachten kunnen ze natuurlijk gebruiken.

Gisteren was onze (Centrum voor ICT Educatie van de Hogeschool Domstad) tweede dag van de studiedag. Deze tweede dag hebben we gehouden op de De werklplaats Kindergemeenschap Kees Boeke in Bilthoven. Deze school heeft zowel een basisschoolafdeling als voortgezet onderwijs in huis. Deze school heeft een bijzondere visie op onderwijs en heeft dit nu ook in het nieuwe gebouw voor het voortgezet onderwijs kunnnen vormgeven. Het was een insprirende omgeving om de studiedag te houden. We zijn verder gegaan met de onderwerpen waar we gisteren mee waren geëindigd over trends in ICT. Dit om vast te stellen met welke trends we de komende tijd aan de slag zullen gaan in ons ICT-lab. Het eerste dat we oppikken is het gebruik van digitale video in de opleiding en in het basisonderwijs. Niet direct iets schokkend nieuws dus. Maar wel iets waar we nog te weinig aandacht aan besteden gezien de prachtige mogelijkheden die dit biedt. De komende tijd zullen we hier mee experimenteren en lees je de resultaten vast hier weer.

fotoos_studiedag_2006_Centrum_voor_ICT007

Voor de foto’s van de studiedag en de WP kun je hier de slideshow bekijken.

Vandaag zijn we begonnen met een tweedaagse studiedag met ons Centrum voor ICT (Educatie) van de Hogeschool Domstad. Tijdens deze studiedag denken we na over de trends in ICT en onderwijs en op welke manier we hier op in kunnen spelen. We hadden een paar interessante discussies. Met als huiswerkopdracht ons nog verder verdiepen in de trends. Heerlijk hoor als je dan nog eens mag kijken wat er allemaal voor leuks te wachten staat. Zo vond ik een presentatie van Hans Appel van Sun met een presentatie over ICT trends Werken en leven in de nieuwe realiteit . Ook Rob Creemers presentatie over de nieuwste ontwikkelingen was erg interessant. Hij maakt hierin nog een verwijzing naar Ray Curzweil.
Ook vond ik nog Kansrijke ICT trends voor 2005 op Kennisportal.com. Trends die hier genoemd worden zijn:

Trends voor 2005:
1 – Breedband
2 – Wireless Computing
3 – Radio Frequency Identification (RFID)
4 – Application Service Providing (ASP)
5 – Voice over Internet Protocol (VoIP)
6 – Open Source software (OSS)
7 – Elektronische dienstverlening (E-Business)
8 – Enterprise Content Management (ECM)
9 – Customer Relationship Management (CRM)
10 – Domotica
11 – Outsourcing van ICT-diensten
12 – Informatieplanning

Gelukkig blijkt op de e-learning site ook al aardig wat trends te staan. En waar de toekomst om draait wordt ook nog eens een keer weergegeven in dit plaatje.
Simons gaat in ICT in het onderwijs naar de derde fase? in op de trends in het onderwijs.

Kortom genoeg ontwikkelingen en trends te bespeuren.

Ben ik een trend vergeten? Zelf een goede trend gespot? Dan hoor ik het graag.

Soms moet je het gewoon zien om te geloven dat het kan. Een grafische interface die het echte kantoor kan nabootsen.

En als je een website tegenkomt die je goed vindt en je wilt er op de achterkant even een notitie op maken. Kan dat dan? Ja.

Nog een poging om een fotoalbum op mijn blog weer te geven. Nu een beproefde methode die ik ook al op andere blogs ben tegengekomen: slide.