Gerard Dummer

Alles over Onderwijs en ICT.

Afgelopen week heb ik een screencast gemaakt voor het Landelijk Netwerk voor Autisme over de werking van hum forum. Hopelijk wordt hiermee het forum nog beter gebruikt dan tot nu toe het geval is.

Vandaag nog maar weer eens gekeken op slideshare. Een mooie informatiebron in de vorm van PowerPoints. Vandaag heb ik gezocht op de tag “wiki”. Ik kreeg 503 resultaten voorgeschoteld. Van de 503 heb ik er 15 bij mijn favorieten gezet. Een paar vind ik zo interessant dat ik zie hieronder direct opneem.

De eerste presentatie is van Bryan Alexander. Toen ik in Amerika was voor de Edutrip heb ik een pre-conference van hem bijgewoond die hij samen verzorgde met Barbera Ganley.

De tweede presentatie is van Margreet van den Berg. Deze presentatie hield ze op de HAN Themadag. Hierbij was ik niet aanwezig maar zag onder andere via de blog van Pierre toch een aantal interessante zaken hiervan.

De derde presentatie is van Maarten Cannaerts. Ik kende hem nog niet maar dat ligt natuurlijk gewoon aan mij. In zijn presentatie maakt hij gebruik van een paar leuke zaken: een mindmap om het overzicht op zijn presentatie te behouden en stemmingen met stemkastjes om het publiek betrokken te houden.

Tot slot een presentatie van Netlash over web 2.0. Het meest interessante van deze presentatie zijn de 4 bouwstenen die worden genoemd: the long tail, netwerkeffect, intelligence at the edges en wisdom of crowds. Toen ik dit zo las moest ik direct denken aan of dit ook mogelijk was deze principes in het onderwijs te gebruiken. The Long tail geeft eigenlijk aan dat er veel aanbod is dat door een relatief kleine groep wordt afgenomen. Door de hoeveelheid is het toch weer rendabel. Zou dit ook met studies kunnen? Of zou je op deze manier ook cursussen kunnen aanbieden? De kracht van het netwerk ervaar ik regelmatig als ik op de scholenlijst een bericht post of met WikiKids samenwerk met anderen. Het onderdeel Intelligence at the edges krijgt bij een vertaling naar het onderwijs een beetje dezelfde lading als het netwerkeffect. Maar misschien kan iemand mij op de detailverschillen wijzen? Ook bij de wisdom of the crowds zie ik enige overlap met de voorgaande onderwerpen. Hier is voor mij het verschil de diversiteit.

Gisteren postte ik over een filmpje dat ik had gemaakt naar aanleiding van een huisje in Sketchup. Ik heb het filmpje ook aan mijn broertje laten zien als voorbeeld van wat het zou kunnen worden. Hij gaf aan dat hij het werk moest laten zien aan architecten die op dit gebied al erg verwend waren. Dus of het uiteindelijk ook dit filmpje wordt is maar even afwachten.
Een programma dat door hen gebruikt werd is Allplan. En ik moet natuurlijk toegeven dat de gebouwen die hiermee gepresenteerd worden er heel gelikt uitzien.
De term waaronder al dit soort zaken op internet te vinden zijn is 3D architecture. Voorbeelden die ik hierover nog meer vond zijn te vinden op: 3D Architecture,Cycas,PhotoModeler en 3d Specials. ALlemaal professionele bedrijven die zich met dit onderwerp bezig houden. Voor iemand op de HTS en in de bouwwereld interessant. Voor mij niet echt natuurlijk. Wel kwam ik via deze weg weer terecht op een site waarop je je eigen huis in elkaar kunt zetten: Architectstudio3D. Een site waarop je leert waar je rekening mee moet houden als je een huis bouwt: de bewoner en de plek waarop je het huis bouwt. Een prachtige site vind ik waar je stap voor stap een huis in elkaar kunt zetten in de design studio. Je kunt ook huizen bekijken die door anderen zijn gemaakt in de gallery: voorbeeld 1 en voorbeeld 2.

Nu ik Google Earth gewend ben en natuurlijk Sketchup vind ik het wel jammer dat ik deze huizen niet kan exporteren naar een andere omgeving.

Tot slot: ik las net op de Google Earth blog dat in Google Earth er weer een nieuwe update is nu voor huizen (3D Buildings).

Gisteren en vandaag heb ik gewerkt met Sketchup. Sketchup is het 3D-tekenprogramma van Google. Ik had hier al een keertje mee gewerkt maar was niet echt veel verder gekomen dan een paar blokjes maken.
In deze vakantie was mijn broertje druk bezig met zijn afstudeerproject voor de HTS, Bouwkunde. Voor de presentatie gebruikte hij ook Skethcup. En dat zag er erg leuk uit. Voor mij aanleiding om hier ook weer mee aan de slag te gaan. Uitgangspunt bij mijn broertje was de plattegrond van het klompenmuseum dat ze mogen ontwerpen en dat misschien ook wordt uitgevoerd.
Ik ben op internet gaan kijken of er ook plattegronden van woningen te vinden waren. En die zijn er volop. Een van de eerste sites die ik tegenkwam was van Site woondiensten. Daar heb ik een willekeurige plattegrond af gehaald: Alfred Mozerplein. Deze plattegrond heb ik geïmporteerd in Sketchup. Mijn broertje bouwde in Sketchup het huisje van binnen naar buiten op. Dit heb ik ook gedaan. Ik ben begonnen met het vullen van de verschillende vertrekken met spullen uit het 3D-warehouse. Hier vind je de meest uiteenlopende zaken: van deurklinken tot complete keukens. Achteraf denk ik dat het handiger was eerst de binnenmuren op te trekken en daarna de spullen in het huis te zetten maar ik vond het gewoon te leuk om alle spullen te bekijken.
Het heeft me een paar uur gekost om alle spullen bij elkaar te zoeken en de muren op te trekken. Zelf vind ik het resultaat aardig. Nog lang niet professioneel maar heel goed voor je ruimtelijke ontwikkeling moet ik zeggen.
Als het mijn broertje lukt om het museum helemaal af te maken voor de presentatie ga ik er nog een filmpje van maken. Om alvast te oefenen heb ik dit al gedaan met dit huisje. Daarvoor heb ik twee zaken gebruikt: Camtasia om alles vast te leggen. En de 3DConnexion om door het programma te navigeren. Ik moest hier flink mee oefenen. En het is me nog niet helemaal gelukt. Vooral door het huisje heen vliegen is me nog niet gelukt (tenminste niet zodat het toonbaar is. Maar dat wat wel gelukt is heb ik geselecteerd.
Het filmpje in Camatsia heb ik geëporteerd als AVI-bestand en daarna geïmporteerd naar Windows MovieMaker 2. Daar heb ik er nog een aankoniging en aftiteling bij gezet en er ook een podsave liedje onder gezet. Daarna weer geëxporteerd als wmv-bestandje geschikt voor internet. Het resultaat is hieronder te zien. Veel plezier ermee.

Een wat rare titel voor een post misschien. Heeft Google Earth soms een nieuwe update gedaan? Die doen ze regelmatig maar daarover wilde ik het niet hebben.
Een tijdje geleden kreeg mijn collega Mirjam Brand het nieuws dat haar man naar Aruba mocht voor een jaar, in het kader van werk. En aangezien ze net getrouwd zijn, heeft ze besloten mee te gaan. Erg jammer voor ons. Ik heb nog geprobeerd om Aruba wat dichter bij Nederland te leggen in Google Earth, maar dat mocht niet baten. Mirjam is trouwens te volgen op haar eigen weblog.
Maar nieuw land dus. Om mijn kerstwensen dit jaar in stijl over te brengen heb ik een nieuw eilandje in Google Earth gelegd: christmasisland. Alles staat er in het teken van kerst. Als je hem nog niet ontvangen hebt dan gun ik je deze alsnog van harte.

Het was al mogelijk om met Flickr.com je foto’s makkelijk te geotaggen. Dit kan nu ook met Picasa. Een website waar het mooi wordt uitgelegd vind je hier. Hier wordt er van uitgegaan dat je van een webalbum gebruik maakt. Je kunt dit ook doen als je eigen webruimte hebt. Daarvan heb ik een voorbeeld van online gezet. Het zijn foto’s van Amersfoort. Het is een eenvoudig voorbeeld dat snel is gemaakt. Er zijn vast nog mooiere voorbeelden te vinden of te bedenken.

Ik ben de laatste dagen aan het stoeien met Google Maps. Jammer dat Google zelf niet zo’n mooie interface heeft gemaakt voor Google Maps (GM). Voor Google Earth (GE) is dit toch beter verzorgd. Het plaatsen van een marker is in GE een peule(n)schil. Aanklikken, schuiven en klaar. In GM moet je hier iets meer moeite voor doen. Je moet in de code duiken om dit voor elkaar te krijgen. Of je maakt gebruik van allerlei bedrijfjes die zich op dit onderwerp gestort hebben. Dat kan ook.
Gelukkig houden veel mensen zich bezig met toepassingen rondom GM. Ook wat betreft tutorials en hulp kun je op veel plekken terecht. Een website waar ik veel aan heb gehad is een website van Mike Williams. Hier vind je de basics, more advanced stuff, custom maps, third party extentions en javascript concepts.
De website is vooral zo prettig omdat alle onderdelen met voorbeelden zijn uitgewerkt waarbij je rustig kunt gaan stoeien met de code. Wil je bijvoorbeeld een map met markers maken dan kun je hier zien hoe je dat doet. Helemaal handig vind ik het lijstje met Potential pitfalls die worden genoemd.

Zelf ben ik op deze site aan de slag gegaan met tooltips 2. Het voorlopige resultaat is hier te vinden. Het is een GM van Nederland waarop markers zijn geplaatst (nu nog maar één) waarin een video is opgenomen. Het leek me aardig om op deze manier video’s aan geografische plekken te koppelen.
De manier waarop deze kaart werkt is dat aan de kaart een xml-file gekoppeld is, waarin de informatie over de markers is opgenomen. De xml-file is hier te vinden.
Nu wist ik nog niet zoveel van xml-files en moet ik zeggen dat ik ook dankbaar gebruik maak van de voorbeelden die Mike Williams op zijn site heeft verzameld. Wat ik nu wel weet over xml-files is dat:

  • geen gebruik kunt maken van <> of &-tekens (als losstaandteken).
  • het nogal gevoelig is voor de tekens “;”, “,” en de ” of ‘.

Als je de xml-file wilt bekijken dan moet je van de bovenstaande link de bron bekijken. Daarin staat de echte code.

Maar goed. Zoals ik al zei zijn er ook bedrijfjes die zich richten op het gebruik van Google Maps. Een uitgebreid overzicht van allerlei toepassingen vind je op GoogleMapsMania, programmableweb en op Nederkaart. Een paar mooie voorbeelden vind ik zelf: Yourmap, Aardvark, Mapmaker, Mapbuilder en Strike up your google map. Meer informatie vind je nog op de wiki over Google Maps.

Nog meer informatie vind je trouwens op mijn FURL-pagina over Google Earth.

Een paar weken geleden is er in het kader van de subsidie die we hebben gekregen van OSS (Open Source en Standaarden) een video gemaakt over WikiKids. Deze video is nu af. De afgelopen dagen is de video al in verschillende formaten voorbij gekomen. De originele video is hier te downloaden. Door Ronald de Moor is de video ook al op Dailymotion gezet. Door Willem Karssenberg is de video ook nog op de videoportal van Kennisnet gezet. En tenslotte heeft Willem de embedded code ook nog een keer doorgegeven zodat ie op de wikikids/site geplaatst kon worden. Daar heeft Harm Hofstede het dan ook direct opgenomen. Ik vind het allemaal perfect.

Het onderstaande verhaal kreeg ik gemaild van mijn collega Manu Brakel. Ik vond het een aardig stuk om te lezen. Is het waar dacht ik ook? Misschien moet je ook nog maar de onderstaande foto bekijken en je mening vormen.

The Taxi Driver
By: Thomas L. Friedman
Another sign of our benighted times – the dehumanizing effect of the new technologies.
DS

I arrived at Paris Charles de Gaulle Airport the other night and was met by a driver sent by a French friend. The driver was carrying a sign with my name on it, but as I approached him I noticed that he was talking to himself, very animatedly. As I got closer, I realized he had one of those Bluetooth wireless phones clipped to his ear and was deep in conversation. I pointed at myself as the person he was supposed to meet. He nodded and went on talking to whomever was on the other end of his phone.

When my luggage arrived, I grabbed it off the belt; he pointed toward the exit and I followed, as he kept talking on his phone. When we got into the car, I said, “Do you know my hotel?” He said, “No.” I showed him the address, and he went back to talking on the phone.

After the car started to roll, I saw he had a movie playing on the screen in the dashboard — on the flat panel that usually displays the G.P.S. road map. I noticed this because between his talking on the phone and the movie, I could barely concentrate. I, alas, was in the back seat trying to finish a column on my laptop. When I wrote all that I could, I got out my iPod and listened to a Stevie Nicks album, while he went on talking, driving and watching the movie.
After I arrived at my hotel, I reflected on our trip: The driver and I had been together for an hour, and between the two of us we had been doing six different things. He was driving, talking on his phone and watching a video. I was riding, working on my laptop and listening to my iPod.
There was only one thing we never did: Talk to each other.

It’s a pity. He was a young, French-speaking African, who probably had a lot to tell me. When I related all this to my friend Alain Frachon, an editor at Le Monde, he quipped: “I guess the era of foreign correspondents quoting taxi drivers is over. The taxi driver is now too busy to give you a quote!”

Alain is right. You know the old story, “As my Parisian taxi driver said to me about the French elections … ” Well, you can forget about reading columns starting that way anymore. My driver was too busy to say hello, let alone opine on politics.

I relate all this because it illustrates something I’ve been feeling more and more lately — that technology is dividing us as much as uniting us. Yes, technology can make the far feel near. But it can also make the near feel very far. For all I know, my driver was talking to his parents in Africa. How wonderful! But that meant the two of us wouldn’t talk at all. And we were sitting two feet from each other.

When I shared this story with Linda Stone, the technologist who once labeled the disease of the Internet age “continuous partial attention” — two people doing six things, devoting only partial attention to each one — she remarked: “We’re so accessible, we’re inaccessible. We can’t find the off switch on our devices or on ourselves. … We want to wear an iPod as much to listen to our own playlists as to block out the rest of the world and protect ourselves from all that noise. We are everywhere — except where we actually are physically.”

A month ago I was in San Francisco and went for a walk. I was standing at an intersection waiting to cross the street when a man jogging and wearing his iPod came up next to me. As soon as the light turned green he sprinted into the crosswalk. But a woman driving a car — running a yellow light — almost hit him before she hit the brakes. The woman was holding a cellphone in her right ear and driving with her left hand. I thought to myself, I’ve just witnessed the first postmodern local news story, and I crafted the lead in my head: “A woman driving her car while speaking on her cellphone ran over a man jogging across the street while listening to his iPod. See page 6.”

Hey, I love having lots of contacts and easy connectivity, but in an age when so many people you know — and even more you don’t know — can contact you by e-mail or cellphone, I’m finding this age of interruption overwhelming. I was much smarter when I could do only one thing at a time. I know I’m not alone.

A few weeks ago I was trying to find my friend Yaron Ezrahi in Jerusalem. I kept calling his cellphone and getting no answer. I eventually found him at home. “Yaron, what’s wrong with your cellphone?” I asked.

“It was stolen a few months ago,” he answered, adding that he decided not to replace it because its ringing was constantly breaking his concentration. “Since then, the first thing I do every morning is thank the thief and wish him a long life.”

From The New York Times, November 1, 2006

woensdag_11_oktober_2006004

Een van de activiteiten van ICT op school is de Kennisrotonde. Een van de projecten die bij de kennisrotonde is aangevraagd gaat over Google Earth (GE). Bij dit project ben ik nu ook betrokken. Erg leuk. De Hogeschool Domstad heeft de algemene projectleiding voor dit project gekregen. Samen met de scholen gaan we nadenken over de implementatie van GE in de aardrijkskunde- en geschiedenismethode. Meer over dit onderwerp kun je op de website van ICT op school lezen. De betrokken scholen bij dit project zijn de Piusschool uit Abcoude, de obs Piet Mondriaan, ook uit Abcoude en de Basisschool Watergraafsmeerse School Vereniging uit Amsterdam.
Voor de start van het project vanmiddag leek het me leuk om alvast deze posting te plaatsen: Alle deelnemers in beeld. Het is een kmz-bestand en hier heb je Google Earth voor nodig om het te openen.
Als er mensen zijn die spontaan ideeën krijgen bij dit project dan hoor ik die hier graag. Als het goed is zal er ook een aparte weblog voor dit project worden aangemaakt. Als het adres hiervan bekend is, zal ik die hier natuurlijk ook vermelden.