Gerard Dummer

Alles over Onderwijs en ICT.

Vanaf 2009 schrijf ik voor JSW elke maand een artikel over ICT in het onderwijs. Er zijn ondertussen zo’n 165 onderwerpen langsgekomen. Een vast onderdeel van het artikel is een idee voor een workshop. Inmiddels heb ik meer dan 30 lesideeën voor JSW uitgewerkt. De meeste zijn gebaseerd op ideeën die ik links en rechts tegenkom.
Het laatste lesidee gaat over het maken van een Motion Graphic Video. Kortweg: een bewegende infographic/ afbeelding. Daar heb ik nog geen leraar mee aan het werk gezien maar heeft volgens mij wel potentie. Inforgraphics worden veel gebruikt in de reclame. Een site waar je veel voorbeelden vindt is Videoinfographics.com. Een voorbeeld van de site heb ik hieronder opgenomen.



Deze motion graphic video’s worden gemaakt met geavanceerde animatieprogramma’s zoals Adobe’s AfterEffect. Voor het basisonderwijs iets te ver gegrepen, denk ik. Maar met een programma zoals PowerPoint of Keynote in combinatie met Windows MovieMaker of iMovie kun je ook al een eindje komen. Hieronder heb ik twee eenvoudige voorbeelden opgenomen die ik zelf gemaakt heb. Om de voorbeelden zo te krijgen heb ik eerst een animatie in PowerPoint gemaakt. Daarna heb ik de diapresentatie opgenomen met een screencastprogramma. Hiervoor heb ik het gratis Debut gebruikt. Je kunt je video’s in veel geschikte formaten hiermee opslaan. Die video’s heb ik geïmporteerd in iMovie. Daar heb ik het geluid toegevoegd.



Het zijn eenvoudige animaties. Volgens mij zijn er vast grotere creatievelingen die met behulp van deze eenvoudig toegankelijke middelen nog iets mooier kunnen maken.

Om mezelf te verdiepen in het handelingsgericht werken heb ik een samenvatting gemaakt van het boek: Handelingsgericht werken: een handreiking voor het schoolteam van Noëlle Pameijer, Tanja van Beukering en Sonja de Lange. De samenvatting van de eerste vier hoofdstukken heb ik een PowerPoint op Slideshare gezet.
Het is dus niet bedoeld als presentatie maar als samenvatting voor mijzelf. Ik heb daarom ook minder gelet op de hoeveelheid tekst op de dia’s.



Dat schreef ik op Twitter over Project X in Haren en werd opgepikt door Muriel Warners die er een blogpost over schreef.

Muriel vroeg zich af of je terecht kon spreken over cyberpesten. Ze denkt van niet omdat zoals Muriel schrijft:

Bij het meisje uit Haren zie ik dat toch anders. Mensen reageerden en masse op haar uitnodiging, omdat ze wel zin hadden in een feestje. Een soort flashmob. Dat ging een eigen leven leiden, en had niets met haar te maken.

Ze geeft wel aan dat we voor Merthe waarschijnlijk wel rot zal zijn geweest en vroeg me of ik op haar post zou kunnen reageren. In deze post wil ik dat doen.

Je kunt je afvragen of dit inderdaad een vorm van cyberpesten was. Maar ik vind een definitiediscussie op zich niet zo interessant. Vooral omdat nieuwe vormen van pesten dan niet onder een bestaande definitie zou vallen. Met z’n allen naar iemands woning gaan op basis van een bericht op internet ook al wil diegene dat niet, lijkt me een vorm van pesten die je niet zou moeten willen.

Er zijn ook mensen die de nieuwe media of de oude media de schuld geven van Project X in Haren. Ik vind dat de oude en nieuwe media geen enkele blaam treft. Ook al vond ik de berichtgeving soms sensatiebelust. De enige die blaam treft zijn de sensatiezoekers en de relschoppers die naar Haren zijn toegegaan. De sensatiezoekers hebben, naar mijn mening, de relschoppers een podium gegeven waarop ze rotzooi konden trappen.

Wat ik het project X feest in Haren vooral vind, is het gebrek aan fatsoenlijk gedrag en gebrek aan fantasie. Iemand afstraffen op een foutje vind ik onfatsoenlijk. En het getuigt van weinig fantasie om te zeggen: we gaan met z’n allen naar haar huis. Ik vind dat als een verhaal zonder plot. Het gaat nergens over. Degene die project X heeft aangemaakt op Facebook had origineler, creatiever en fatsoenlijker kunnen zijn. Waarom bijvoorbeeld niet zeggen: we sturen haar allemaal een kaartje om haar te feliciteren: bedankt voor de uitnodiging maar ik kan helaas niet komen. Bijgesloten vind je 5 euro. Maak er een leuk feestje van.

Dat er mensen zijn die wel zo creatief zijn mag duidelijk worden uit het Project Clean X Haren.

Studenten van de minor Kunst en Cultuur van de Hogeschool Utrecht die ik mocht begeleiden hebben foto’s gemaakt met als thema Hallo Wereld! (het thema van de komende kinderboekenweek) De manier waarop de foto’s zijn gemaakt is geïnspireerd op de kunstenaar Jan von Holleben. Het zijn, vind ik, prachtige foto’s geworden. De foto’s heb ik gepubliceerd op een speciaal aangemaakt bord op Pinterest. De opdracht die ik de studenten de vorige keer heb gegeven is in deze vorige blogpost te vinden.
Ik ben enthousiast over deze opdracht omdat het echt uitnodigd tot een creatief proces. Voordat je de foto kunt maken moet je al over heel veel zaken hebben nagedacht met elkaar.

Van onze verslaggever – Utrecht

Uit het uitgelekte onderwijsverslag van 2011-2012 blijkt dat de onderwijsinspectie alle basisscholen als zeer zwak zal aanmerken die niet in staat zijn om 1:1 onderwijs vorm te kunnen geven. Met 1:1 doelt de inspectie op de constructie dat elke leerling over zijn eigen laptop of tablet kan beschikken. Scholen die dit niet voor elkaar krijgen, zullen automatisch het predicaat zeer zwak krijgen.

De inspectie geeft aan dat in het vorige onderwijsverslag (zie hier voor het rapport) een paar knelpunten duidelijk naar voren zijn gekomen: een grotere diversiteit aan leerlingen, problemen van leraren met complexe vaardigheden (zoals afstemmen van verwerkingsopdrachten, afstemmen van onderwijstijd, volgen en analyseren van de voortgang en bieden van planmatige zorg), matige vorderingen op gebied van zorg en begeleiding en het niet kunnen afstemmen van de instructie op de leerlingen.

De onderwijsinspectie concludeert dat alleen door een forse investering in de ICT-infrastructuur, digitaal leermateriaal en de deskundigheid van leraren deze probleempunten opgelost kunnen worden. Een inspecteur, die graag anoniem wil blijven, verwoord het als volgt:

“scholen hebben nu lang genoeg de tijd gekregen om na te denken over hoe ze onderwijs op maat kunnen verzorgen. ICT biedt hiervoor veel mogelijkheden. Zeker om tegemoet te kunnen komen aan de knelpunten die we hebben geformuleerd. Scholen die hier niet in willen investeren verdienen dan ook niet anders dan het predicaat zeer zwak.”

Met 1:1 scholen denkt de inspectie dat het afstemmen van de verwerkingsopdrachten, het afstemmen van de onderwijstijd, het volgen en analyseren van de voortgang en het bieden van planmatige zorg binnen handbereik ligt.

De anonieme inspecteur geeft aan dat de overheid hier gelden voor beschikbaar moet stellen. Doet de overheid dit niet dan zullen scholen van ouders moeten gaan eisen dat ze bijdragen aan de aanschaf van voldoende materiaal. “Linksom of rechtsom, zullen scholen 1:1 onderwijs moeten gaan vormgeven. Doen ze dit niet dan volgt automatisch het predicaat zeer zwak.”

De plannen van de onderwijsinspectie volgen op berichtgeving dat de minister van onderwijs papieren schoolboeken wil gaan verbieden omdat die gevaarlijk zijn voor de ontwikkeling van kinderen.

Die vraag stelde ik me de afgelopen maanden omdat ik merkte dat ik op mijn privémail steeds meer berichten ongelezen weggooide. Hier volgen een paar tips die mij hebben geholpen.

Unsubscribe
De tip voor het afmelden van alle nieuwsbrieven die je ontvangt. In de loop van de tijd heb ik me voor verschillende diensten aangemeld (om uit te proberen of om langer mee te werken) en daar mijn e-mailadres achter moeten laten. Al die aanmeldingen zorgen ervoor dat je mailbox snel volloopt met allerlei nieuwtjes waar ik niet op zit te wachten. Weg ermee dus!

Blokkeren
Bij bijna alle nieuwsbrieven vind je onderaan in kleine, bijna niet leesbare lettertjes een link naar het afmeldformulier. Zodra je die gevonden hebt, is afmelden gemakkelijk. Er zijn af en toe nog nieuwsbrieven die geen afmeldlink hebben. Die kun je blokkeren door als Ongewenst of als Spam te markeren.

Settings diensten aanpassen
Veel mailberichten die ik binnenkrijg bevatten updates van platformen waar ik bij aangesloten ben. Denk bijvoorbeeld aan Facebook en LinkedIn. Je kunt van elke scheet die iemand laat wel een update krijgen. Als je daar niet goed van wordt dan is het aanpassen van de settings een goede oplossing. Daarmee kun je aangeven over welke onderwerpen een mail wilt ontvangen en hoe vaak je die mails wilt ontvangen. In mijn geval heb ik bijna alles uitgezet.

Als iemand nog meer tips heeft over het binnen de perken houden van e-mailverkeer (behalve dan je ergens niet voor aanmelden) hoor ik het graag.

Deze week is het onderwijs begonnen. De vierdejaars studenten van de hogeschool Utrecht volgen nu allemaal een minor het eerste half jaar. Ik mag in de minor Kunst en Cultuur drie bijeenkomsten verzorgen waarin ik laat zien wat de mogelijkheden zijn van ICT. Ik heb gekeken hoe je vanuit de invalshoek media-educatie en mediawijsheid aandacht kunt besteden aan kunst en cultuur. In de onderstaande presentatie kun je dit zien.




Naast een overzicht moeten de studenten ook twee opdrachten maken. De eerste opdracht gaat over het maken van een bijzondere foto. Gebaseerd op het werk van Jan von Holleben.

Opdracht Workshop

In de tweede opdracht maken de studenten een korte presentatie waarin ze laten zien hoe ze denken over digitale kunstwerken.

Opdracht Mediawijsheid

Ik ben erg benieuwd wat de studenten van de opdrachten maken. Hopelijk wordt vervolgd…

Hoe kunnen we ICT integreren in de lerarenopleiding? Die vraag stond centraal in de bijeenkomst die ik vandaag heb verzorgd op Driestar Hogeschool. Op uitnodiging van Michel Vaders heb ik verteld welke ervaringen wij hiermee hebben op Hogeschool Utrecht (Pabo Amersfoort).
Het was een bijeenkomst waar we met behulp van de presentatie die ik had voorbereid een mooie discussie hebben gevoerd. Ik had een aantal invalshoeken voorbereid: vanuit een voorbeeldopdracht theoretische concepten toelichten, twee modellen voor ICT-integratie in de lerarenopleiding, vanuit een opleidingsdidactiek nadenken over ICT-integratie en laten zien van praktische voorbeelden van hoe je ICT zou kunnen integreren.
In de bijeenkomst hebben we uiteindelijk gekozen voor de invalshoek van de opleidingsdidactiek en de praktische voorbeelden. Het was voor het eerst dat ik met behulp van een opleidingsdidactiek heb aangegeven hoe je studenten ICT-competent kunt maken. Ik heb hierbij gekozen voor het concern based model van Fuller en Brown. In de presentatie hieronder vind je die op dia 64 tot en met 70. Ik ben benieuwd wat anderen van deze opbouw in opdrachten vinden die aansluiten bij de concerns van de studenten.

Van welke set moeten we in het onderwijs nu uitgaan? De ICT-bekwaamheden van Kennisnet of de Kennisbasis ICT zoals ontwikkeld door ADEF-ICT. In het onderstaande artikel zet ik beide naast elkaar en vergelijk ze met elkaar. Conclusie: beide sets zijn met elkaar te verenigen. Welke set je als uitgangspunt kiest, is naar mijn idee arbitrair. Ik hoor graag hoe anderen hier over denken. Want volgens mij moeten we wel streven naar 1 set. Dat verduidelijkt de positie van ICT in het onderwijs en maakt invoering ook gemakkelijker.

Kennisbasis ICT en ICT Bekwaamheidseisen

Inmiddels heeft Kennisnet versie 1.3 van de ICT-bekwaamheden geschreven. Deze versie is tot stand gekomen op basis van gesprekken die Kennisnet heeft gevoerd met verschillende partijen en het zelf verder door ontwikkelen van de ICT-bekwaamheden.

Deze versie verschilt op een aantal punten met de vorige set:

Piramide van digitale vaardigheden

Kennisnet wil graag aansluiten bij de Europese ontwikkelingen rondom het digivaardig maken van elke burger. Kennisnet maakt daarbij (afgeleid van het model van Digivaardig en Digiveilig) een onderscheid in drie niveaus:

  1. digitale basisvaardigheden
  2. beroepsspecifieke ICT-vaardigheden
  3. vaardigheden voor de ICT-professional

De ICT-bekwaamheden voor leraren horen bij niveau 2. Niveau 3 is voor bijvoorbeeld de bovenschoolse ICT-coördinatoren.

Uitwerking context-specifieke voorbeelden

In de bijlage zijn voorbeelden opgenomen van hoe context-specifieke voorbeelden worden uitgewerkt. Dit zijn handige overzichten waar je snel achtergrondinformatie kunt vinden.
Ict Bekwaamheid Leraren Versie 1.3

Op 15 mei is er ook een sessie gehouden over de ICT-bekwaamheden. Het verslag daarvan vind je hieronder.

Punten die ik erg belangrijk vond zijn:

  1. aandacht voor de pedagogische competentie
  2. aandacht voor de lerarenopleiding

In de set komt nog steeds niet goed naar voren dat leraren ook kennis moeten hebben van mediapedagogiek (zoals ik het maar even noem). Dit houdt in dat leraren kennis moeten hebben van hoe leerlingen online opgroeien en wat daar de voor- en nadelen van zijn.

De lerarenopleidingen basisonderwijs zijn naar mijn idee bij deze set nog te weinig betrokken. Ik hoor in ieder geval nog weinig van het LOBO. Ook moet deze set bekend zijn en doorleefd worden door de lerarenopleiders zelf. Dus een koppeling met VELON en de kennisbasis voor lerarenopleiders lijkt me ook zeer gewenst.

Verslag Werksessie Ict Bekwaamheid 150512-1